torsdag, oktober 09, 2008

Tänk om...

Om fem hundra år vad kommer de som lever då skratta åt oss för?
Jag menar, för ungefär 500 år sedan var jorden platt och tanken på en dator existerade inte.
Om man ska försöka tänka på vad som är typiskt för vår tid så är det väl framför allt all teknik som satt sin prägel. Men jag har svårt att se att det skulle avvecklas så det jag tror vi kommer bli hånade för är att vi tror att vi kan styra allt.
Visst, vi kan styra mycket och vi har lagt oss högt upp på näringskedjen. Men jorden skulle knappast gå under om alla människor försvann.
Men det här med alla miljöeffekter som händer runt om nu. Tänk om det inte alls är på grund på koldioxiden. Nu har jag inga underlag för det jag skriver, jag spekulerar bara lite.
Tänk tanken.. Vi tror att vi står över naturen, att det är vi som påverkar den.
Det mesta utifrån, vad vi vet, tyder visserligen mot att det är så. Men för 500 år sedan tydde mycket på att jorden var platt också. De som inte höll med tystades.
Det kanske är så i dag med, de som tror något annat tystas ner. Visst vi har yttrandefrihet och andra fina lagar, men vad spelar de för roll om man inte får utrymme i media.
Vi kanske inte är ett dugg bättre än vad man var på den tiden.
Vem vet, tanken är rätt spännande.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Om man ska försöka tänka på vad som är typiskt för vår tid så är det väl framför allt all teknik som satt sin prägel. Men jag har svårt att se att det skulle avvecklas..."

Tja, om MP får som de vill så kommer vi att köra häst & vagn då! ;)