måndag, oktober 06, 2008

Det här går inte

Det verkar inte alls som om det här med telefonförsäljning är något som passar mig. Ursha. Om det bara hade varit att sitta i telefon, svara på frågor och få lite utställning så hade jag inte klagat. Men när jag ska tvinga på någon det här elavtalet så känns det inte roligt längre.
Det är ju inte så att jag är otrevlig mot kunder eller så. Men jag vet hur drygt det är med telefonförsäljare och man vill verkligen inte lyssna. Jag vet hur envis jag själv kan vara, har jag i början av samtalet sagt nej är det nej som gäller. Även om det skulle visa sig att jag kan tjäna massa på att säg ja, så har jag fortfarande kvar min stolthet och står vid mitt nej. Det här gäller inte bara mig. Efter att ha talat med samma kund i ungefär tjugo minuter utan att få sälja så vet jag att det finns fler som jag. Jag tycker inte heller att jag ska hålla på tjata om de säger att de vill fundera, för det tycker jag är en självklarhet att man ska få göra när det gäller stora beslut. För just när ordet avtal kommer in så känns det som ett stort beslut.
Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att vi inte har något mail med erbjudandet som vi kan skicka ut heller. Det finns ju jätte många som har blivit lurade eller missuppfattat erbjudande på telefonförsäljning. Så jag tror att vi skulle sälja mycket mer om man först ringer ut, ger lite information och kan erbjuda dem om ett mail. Det skulle bli en bekräftelse på att det jag säger faktiskt inte är påhitt. Sen kan man ringa tillbaka en vecka senare och höra hur deras inställning är då. Jag både som "säljare" och jag som kund skulle tycka att det kändes mer fair.
Någon som tror något annat?

Hur som helst, så har det inte gått så bra idag, heller. Inte speciellt uppmuntrande. Men jag har trots allt lyckats med att sälja ett avtal, vilket givetvis var lite roligt. Extra kul var att det var det första avtalet på hela dagen. Dock mitt första och sista.
Men jag har pratat med många som har verkat positiva och vill att jag ska ringa upp dem senare.
Trots allt känner jag inte samma huvudverk som jag hade igår kväll. Vilket nog kommer att märkas på dagens inlägg, jag klarar av att skriva det som jag i förväg har tänkt ut och glömmer inte bort allting. Idag har jag druckit en massa vatten, mer än jag brukar på en normal dag. Eller ja, en dag då jag inte tränar får då dricker jag också mycket. Åh, träning, det skulle verkligen vara skönt. Tur att det är ett pass imorgon, känns som en hel evighet sen jag tränade sist, trots att det handlar om knappt en vecka.. Det är sjukt vad tiden går sakta när man har mindre roligt än kul...
Jag fick också veta att två av de som var med i min utbildningsgrupp och de har hoppat av, eller ja, fått sparken som de på Allsite väljer att säga. Men jag tror att det var ganska ömsesidigt från båda två. Jag vet i alla fall att en av dem inte ville fortsätta. Men det låter ju dåligt för chefen och de fördrar givetvis att säga att det var de som sparkade dem. Jag skulle väl inte heller bli jätte ledsen om jag fick sparken. Inget som jag direkt skulle skämmas över. Jag menar, att inte duga som telefonförsäljare låter kanske illa. Men det är ju inte det att man är en dålig säljare, utan snarare att man är medmänsklig...

Innan det var dags för dagens dubbelpass så var jag på arbetsförmedlingen, på högskolan, komunhuset och på resecentrum.
Jag fick verkligen inget hopp efter besöket på komunhuset. Jag har redan skrivit in mig på deras vikariepool för barn och utbildning men det lät som om det var väldigt mörkt där för min del. Jag skulle inte ha tillräckligt utbildning utan jag skulle ha gått Bf istället. Men jag tycker att min fyra år som ungdomsledare borde betyda någonting, men tydligen inte. Antar att det bara är att hålla tummarna på att det dyker upp någonting där ändå.
Då det gällde äldreomsorgen så hade de för tillfället tillräckligt med folk, (som om det skulle skada med en till) och lägger upp på hemsidan då de söker timvikarier. Det är bara att hålla ögonena öppna med andra ord.
Lite roligare hade jag då på arbetsförmedlingen, det var inga problem att få mina merit och utbildningar verifierade. Så det kändes skönt, dessvärre hade han inga mer tips att ge mig. Kul var också att det var den äldre farbron som hjälpte mig då jag var där för första gången. Han är väldigt trevlig och tillmötesgående även fast han inte kan trolla fram ett jobb åt mig...

På högskolan fick jag ingen vidare personlig hjälp, utan jag fick en broschyr jag ska kolla i vid tillfälle. Jag hoppas verkligen att det finns något som passar mig där. Skulle vara kul att få plugga lite igen. För om jag tänker efter har det egentligen aldrig varit speciellt jobbigt med skolan. Jag har aldrig varit rent utsagt skolless utan har alltid hittat något som jag tycker är kul och försökt satsa på det.
På resecentrum fick jag också bra hjälp, det visade sig att det skulle kosta ungefär 1000 kr/mån att pendla till Göteborg. Så skulle jag få någon form av fast jobb där skulle det definitivt vara värt det. Jag menar, en av andledningarna till att man jobbar är trots allt att man vill tjäna pengar. Det måste man ju för att överleva, fast samtidigt vill man hålla på med något som känns meningsfullt också. Vilket inte Allsite gör idag. Det jag förhoppningsvis har tjänat i dag är 60 kr och ja, en energidryck då. Jag har fortfarande inte förstått hur det ser ut med lön under introduktionstiden. Trots att en tjej ställde den frågan rakt till vår chef fick vi inte ett ja eller nej utan något luddigt som ingen av oss riktigt förstod. Däremot sa en av de som varit anställd där ett tag att vi skulle få betalt för de avtal vi trots allt lyckats säga. Hoppas verkligen att han har rätt!
Så pass dåligt betalt det är så tycker jag att de kan betala de småsummor det handlar om. 60 kr för nio timmar är verkligen inte bra. Det är första och sista gången jag säljer mig så här oförskämt billigt!

Det bästa med dagen var besöket på djuraffären med min lilla hoppetosse. De hade dessutom sänkt priset på den, fler hundralappar. Men jag tror inte Gustav blir så mycket enklare att övertala för den sakens skull. Han, kaninen då, verkade jätte glad idag. Han kom fram och "hälsade" på mig genom glasrutan två gånger och skuttade jätte mycket. Han är verkligen toksöt..
Sen var det givetvis kul och framför allt skönt att få avsluta dagens pass, trots att jag ligger tre avtal back. Om man nu ska säga så. Om jag har förstått det hela rätt så måste jag sälja 2 avtal/4 timmar för att få fortsätta, så vi får väl se hur länge jag blir kvar. Så länge jag inte får timlön så har de säkert inget emot lite gratis arbete...
Något som jag däremot kommer att få betalt för är mitt jobb som metroutdelare. Det känns dessutom jätte jätte roligt! De ska ha någon aktivitet som går ut på att ett gäng går runt och delar ut metro. Tråkigt nog gäller arbetet bara en dag och i tre timmar. Men jag kommer på de timmarna tjäna mer än vad jag hittills och troligtvis kommer att göra på Allsite.
Dessutom känns det här mycket roligare.
Jag fick hem avtalet från dem idag, de hade gjort det väldigt lätt för mig så jag vet var jag skriva under och så. Så det är klart och jag ska bara skicka tillbaka det!

Imorgon efter träningen ska jag också ta i tu med att söka jobb i Göteborg och jag ska ringa upp dem som ringde mitt under passet. Vi tror att det var någon form av bemanningsföretag så jag håller tummen där!
Men nu är det dags för sängen. Imorgon är det bara ett passa (4 eller om det är 5 timmar) vid telefonen och sen hem, ta det lugnt och sen är det träning. Låter faktiskt helt okej ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att inte duga som telefonförsäljare är ett steg upp i näringskedjan... de ligger, enligt Darwin, strax under kackerlackorna om jag inte mins fel från biologilektionerna. ;)