torsdag, oktober 23, 2008

Harry Potter, fladdermöss och en hopplös mössa

Idag vaknade jag tidigt, som vanligt trött efter åter en märklig dröm. Den här gången var det inget krig utan nagellack, fransk manikyr närmare bestämt. Massa små svensktalande asiater, endast flickor, var också med och ville få sina naglar målade. Så mycket mer minns jag inte så här i efterhand. Men som sagt märklig.
Jag låg kvar länge och lyssnade när Gustav höll på stöka ut i köket. Nu vet jag vad en viss lärare menade när han beskrev kärlek med att hörs någon pyssla i köket.
Känslan av att man inte är själv.
Vilket jag fick bekräftat när en kall pojke kröp ner under mitt varma mysiga täcke.
Senare försvan han in till skolan, tenta, den stackaren.
Jag tog gott om tid på mig att kliva upp, klockan var ju inte ens åtta!
Jag lyckades somna om och klev upp vid halv tio.
Kokade lite gröt och gjorde mig i ordning. Sen startade jag mitt fönster mot omvärlden, datorn. Slog på cdboken Harry Potter och de vises sten.
Ja, jag vet, jag är för gammal för Harry Potter. Men det skiter jag i. Hade tänkt att jag skulle läsa alla böckerna i tur och ordning. Men den sista var alldeles för dryg. Lyckligtvis så finns det ljudböcker, så jag kan spara tid med någon läser högt för en.
Påminner mig om när mamma fick mig och min bror att börja läsa Harry Potter för flera år sedan. Första kapitlet missade jag och fick läsa själv. Usch, vilket drygt kapitel det var. Väckte inte så mycket nyfikenhet utan förklarade mest. Egentligen en ganska dålig början på en bok.
Men sedan fick jag vara med mamma och bror, oftast på min brors rum då han gick och la sig före mig. Han hade kvar sängen som såg ut som en bil och jag satt ofta i fotänden. Vi turades om att läsa högt.
Så höll vi på enda till tredje boken. Då ledsnade mamma och bror på att läsa boken och efter en, enligt mitt tyckte, för långt uppehåll så tog jag saken i egna händer.
Därefter har jag fortsatt att längta efter nästa bok så fort den jag läste tagit slut.
Läst samma bok om och om igen i väntan på nästa...
Det hände till och med att jag, som hatar engelska, lånade en av de tjockaste, Harry Potter och fenixordern, och stapplade mig igenom en sommar. Jag var trogen medlem på hogwarts.nu och älskade deras Harry Potter quess. Jag satt ärligt och slog upp i böckerna. Jag gjorde egna quess också. Jag var fast!

Men nu är jag fri..?
Hur som satt jag och stickade på en gammal stickning jag hittade i min garnlåda. En mössa som min lillasyster ville ha för ett tag sedan. Tänkte försöka få klart den tills det att hon kommer hit. Blir nog en överraskning för hon hör till en av dem som inte orkar hänga med på min blogg.. Men vem gör det..
Hur som är det ganska krångligt, jag vill ju få avmaskningen så snygg så hon kan använda mössan utan att skämmas. Vilket har resulterat i att jag har testat mig fram och repat upp x antal gånger nu. Har suttit hela dagen och vet fortfarande inte om det jag gör blir snyggt nog.
Det är ju inte så att jag inte har tid att prova mig fram i alla fall.
Jag hann också klart med min andra fladdermus, bild och mönster hittar ni i tidigare inlägg.
Sen har jag redigerat lite bilder och hittat lite nya leksaker i photoshop. Varje dag lär man sig något nytt och då man blir medveten om det blir det extra roligt.

Men någon som inte lär sig är Tux. Eller ja, idag lärde han sig att hoppa över väsk- och verktygslådemuren. Så Gustav har byggt på den lite. Den är ganska hög, till och med jag måste hoppa över den.. Så nu får man träning så fort man ska på toa eller ut...
Men jag har inte varit ut idag, var ner till brevlådan och fann till min glädje ett kort över Sollefteå där. På baksidan fanns pappas trevliga handstil. Han har verkligen en speciell handstil min far, en riktigt mysig handstil. Synd att han så sällan skriver något... Fast det gör att man blir extra glad när han väl gör det. Han varnade mig för att Sollefteå kommer att anfalla. Tro mig, skulle det vara en stadskamp mellan Sollefteå och Trollhättan så skulle jag av hela mitt hjärta slåss för Sollefteå!
Imorgon måste jag däremot ut, ska iväg till arbetsförmedlingen och tala om att det är omöjligt att få något jobb, men att jag har sökt... Vad det nu ska tjäna till?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååh, jag minns din Haryy Potter-frågesport! Jag har kvar frågorna i någon låda nånstans =) Snart kommer nya filmen, bara någon månad kvar! vad kul att du får norrländskt besök, hälsa från mig! kramkram