onsdag, oktober 22, 2008

Svar på livets stora frågor

Igår var det någon som ringde på min dörr. Med både förvåning och nyfikenhet öppnar jag dörren.
Utanför min dörr står två damer och blir förvånade över att jag pratar svenska. Det bor ganska många kineser (vi tror de är från Kina i alla fall) i samma hus som oss, om jag säger så.
De pratar sedan lite kort om Gud och ger mig en broschyr sedan går det vidare. Punkt.
Givetvis var de från Jehovas vittnen, vad annars. Fin tanke att frälsa världen, men låt alla fatta sina egna beslut. Jag kommer till er om jag skulle vara intresserad.. (Hade inte varit helt fel med lite antihovas här.. Remember that one mp3rb?)
Happ, det var det. Så om du undrar något så finns alla svar i bibeln, uppenbarligen.
Jag menar, får du ett häfte som påstår sig kunna ge dig svar är det väl klart du kollar igenom den. Men hela häftet upplevs bara svamligt och kring går bara sina egna frågeställningar. Det är långt i från övertygande och hänvisar enbart till bibeln.
För mig fungerar det inte riktigt, att alla svar ska stå en urgammal bok.
Snacka om att ha det man gör om man ska vara källkritisk här. Jag menar, boken är skriven för ungefär 2000 år sedan. Dessutom hur många skrev inte under den här tidepoken?
Vem/Vilka valde sedan ut vad som skulle finnas med i den?

Har du någon gång försökt läsa bibeln?
Jag har. Jag skulle läsa den från pärm till pärm. Men hur ska man hitta svaret på livets stora frågor när man fastnar i någon patriarks släktträd.
Nej, jag tror alla liv har sina egna meningar och svar som man måste söka själv..
.. och då menar jag inte i någon gammal bok.

En fin tanke är i alla fall att man ska försöka lämna världen en smula vackrare än man fann den..

Inga kommentarer: