torsdag, oktober 09, 2008

Skolkvarning!

Skolk skrivs in i betyget Din frånvaro kommer i framtiden att redovisas i terminsbetygen och blir obligatoriskt i såväl gymnasium som grundskola. Registreringens förhoppning är att den skärpta kontrollen ska dämpa den utbredda frånvaron i landets skolor. Regeringens plan är att skolk ska skrivas in i betygen från och med vårterminen 2010 eller senast från och med vårterminen 2011.
Källa: Regeringen

Egentligen är det väl en fin tanke att vilja få bort skolket, det hela är ju en negativ cirkel. Detförstår stämningen i klassen, det förstår för dem som skolkar och det kan inte vara roligt för läraren heller. Men jag tror verkligen att regeringen tar tag i problemet på helt fel sätt!
Om man skolkar finns det oftast en anledning till att man skolkar. Vare sig man är medveten om den eller inte.
Jag som brukar räknas som "pluggis" har också skolkat. Det hände nog att jag och Emilia skippade någon tyskalektion på högstadiet. Det var verkligen inte mitt favorit ämne. Men det kändes inte så bra efteråt, vi hade en lärare i tyska som jag tyckte väldigt mycket om. Även om mitt intresse för tyska blev större så kändes det elakt mot henne att inte komma. För hon gjorde verkligen vad hon kunde för att hjälpa oss. På sätt och vis kan man säga att hon lyckades också. Jag fick ett vg i slutbetyg tyska. Vilket är ett av de betyg jag är mest stolt över, även om jag inte riktigt vet hur det gick till. Men Ingrid som den läraren hette, hon fick mig att försöka. Inspirerade mig att inte ge upp. Hon gjorde mig och Emilia till en liten grupp. Det var inte ofta som vi behövde redovisa inför hel klass. Vi fick inte många frågor under lektionerna, utan hon tog oss vid sidan av och gav oss den chansen.
Om fler lärare var som Ingrid skulle betydligt färre skolka. Det behövs mer resurser inom skolan.
Att din frånvaro kommer att stå på ditt betyg är inget man tänker speciellt mycket om man ändå inte har ambitionen.
På gymnasiet skolkade jag nästan aldrig någon gång. Men jag var däremot riktigt inblandad i en slags strejkskolk. Alla som gick i Mp3 vet vad jag pratar om. Utan att hänga ut någon kan jag säga att klassen och en av våra lärare verkligen inte kom överens. Vi kände dels att hon inte bemötte oss på ett rättvist sätt, men det som var viktigast i mina ögon var att vi inte fick ut de kunskaper vi hade rätt till. Jag lärde mig ingenting vettigt på hennes lektion. Sen kan jag inte svara på om hon inte kunde eller om det var hennes attityd som fick mig att inte ta till det hon sa.
Hur som helst gick det så långt att någon kläckte idén om att alla helt enkelt skulle vägra gå på hennes lektion. Jag var långt i från sen att hoppa på. Kanske det ligger något i den typecasting rörligbildgruppen gjorde om mig, militant..
Hur som, jag spred ordet om strejken och resten av klassen, med undantag för 4 personer var inte sena att hoppa på.
När läraren i fråga gick förbi oss och sa att vi hade lektion svarade vi bara att vi visste det, men att vi inte var intresserade att gå på den för vi kände att vi inte fick ut något av det.
Som knorr på den här historien skulle vice rektorn, faktiskt en riktigt trevlig sådan, besöka just den lektionen. Eftersom vi tidigare i omgångar klagat inför henne på lektionerna.
Det bästa var att vi ställde upp för varandra och gjorde våran röst hörd. Att vi fick vår vilja igenom är också ett stort plus. Det skapade dessutom en bra gemenskap i ny klass!

Men jag har också varit med om grupparbeten där halva gruppen skolkar. När vi tog upp det med lärarna skällde de nästan på oss som varit där. Det kändes inte heller rättvist, att lärarna visste något om de som var bort som inte vi visste är övertygad om. Men det ger dem fortfarande inte rätt att skälla ut oss. Vi klagade inte på personerna, för ingen av dem har jag något emot, vi klagade på att gruppen inte fungerat så bra som den skulle kunna göra. Vi gav dem vår synvinkel. De nämnde också att de vetat att de här personerna skulle vara borta mycket under den här tiden. Då tycker jag att det är väldigt orättvist att halv min grupp skulle bestå av "dem". Varför då ha dem i samma grupp eller ja, varför ens ha med dem i en grupp? Det kan väl inte vara så svårt att låta dem skriva en egen, mindre omfattande uppgift eller dylikt.

Så jag tror inte på regeringens förslag, det är bättre att sätta in fler lärare och assistenter i skolan.
I min klass på grundskolan fanns det en assistent som följde klassen från förskolan till nian. Det var en helt otrolig tillgång, för alla! Dels kände hon alla i klassen jätte bra och kunde på så sätt reda ut tvister som uppstod. Hon gjorde mycket bra hon, Kicki Ling.
Men med regeringens förslag kan jag inte se annat än att man förstöra en människas framtid på ett orättvisst sätt.
Det är väl ganska självklart att det skulle få konsekvenser i arbetslivet om någon arbetsgivare skulle vilja se ditt betyg. Alla som anställer någon vill ju att de ska vara punktliga.
Men alla kan passa tider, det handlar bara om en vilja att passa tiden. Får du ett jobb som du trivs på är det väl klart att man anstränger för att komma i tid.
Jag hade kanske inte riktigt samma tänk när jag gick på högstadiet. Då hade jag jublat över det här förslaget. Det skulle gynna mig, och missgynna de jag inte kom så bra överens med.
Men det har jag lärt mig under gymnasiet, speciellt det sista året, att bara för att man inte går på lektionerna betyder inte det att man är dum och korkad.
Givetvis finns det ett liv utanför skolans väggar där mycket kan hända. Så mycket att man inte klarar av skolarbetet som normen gör.
Dessutom har alla olika intressen och alla har olika mål här i livet. Om mitt mål skulle vara att bli konstnär skulle jag nog ha mycket svårt att motivera mig att räkna matte. För mig var det tvärtom här. Jag hade svårt att se varför jag ska försöka rita i olika perspektiv då jag inte tycker att det är varken roligt eller blir särskilt snyggt. Det tillförde inte världen någonting. Lite förbrukning av material och ett betyg på ett papper. Jag gjorde bara en bild som jag kände mig någorlunda nöjd med, en bild på Skuttunge. Men hade någon annan gjort den hade den blivit betydligt bättre.

Tro om man borde skriva ett brev till vår käre regering och påminna dem om hur det borde gå till i en skola....

Inga kommentarer: