måndag, december 01, 2008

Inte en god virkdag

Idag var det som sagt till att kliva upp tidigt. Min syster behövde lite "designhjälp" till en inlämningsuppgift på kemin, så vad gör man inte för att vara en bra storasyster. Hur som blev hon väldigt nöjd så det kändes riktigt värt det.
Var nästan mysigt att kliva upp så tidigt. Tidigt kan man väl inte kalla klockan åtta för egentligen men.... Det som nästan var jobbigast med att kliva upp var att lämna min dröm! den var riktigt spännande. Jag var på rymmen med en superhjälte som senare blev Gustav... Vi skulle hålla oss undan polisen (eller något i den stilen) och till Lugnvik för att hälsa på Gustavs hund, en golden retriver...
Men ja, ni vet hur det är när man har en dröm man vill hålla fast i och försöker somna om. Det går aldrig.
Efter att Gustav gett sig av till skolan hjälpte jag alltså syster och virkade fram till klockan elva.
Tvättid!
Det händer alltid något när man är där. Den här dagens överraskning var en tvättmaskin full med vita, fula kalsonger... Hurra! Tack för att de var tvättade i alla fall!
Så efter att ha tömt maskinen (i den lilla korgen som hör till tvättstugan) och kört i gång min tvätt gick jag och hämtade en påse och en bit papper i lägenheten. Skrev på klockren svenska och haltande engelska vilken tvättstuga jag hittat det i och vilket pass. Sen satte jag påsen i "entréhallen".
Tredje turen till tvättstugan så var påsen kvar och efter ett tag kom en av de en aning utveckligstörda som jobbar som någon sorts vaktmästare in när jag höll på hänga in plaggen i torkskåpet. Han tömde luddet från torktumlaren (det var inte alls mycket, hade bara kört en omgång) och pratade om brandrisken och att det brunnit hemma hos honom i en torktumlare. Sen snackade han om ljudet från torkskåpet med. Lite jobbigt att bli störd, men de måste ju utföra sitt jobb, antar jag...
Sista turen hade då den otrevligaste överraskningen av dem alla. Min virknål 3,5 hade åkt tvättmaskin och var helt mörbultad! Alldeles hackig, repig och jätte krokig! Stackars stackars virknål. Gustav har visserligen böjt till den nu, men den är ändå inte särskilt vacker...
Mellan tvättomgångarna såg jag på film. Jag intog Gustavs skrivbord, eftersom jag inte kunde komma åt hans hårddiskar och filmerna (som jag annars brukar) via nätverket. Men det var inte att klaga på, då kunde jag ha virkmönstret på en skärmen och filmen på den stora. Först såg jag Mamma Mia och blev på riktigt bra humör. Den är riktigt mysig!
Sen blev det Dirty Dancing bara för att få en flachback från dansen jag och Cd gjorde på avslutningsvideon. Jag tror aldrig jag skrattat så mycket som när den visades upp.. Man ska bjuda på sig själv!
Mitt i den filmen tog tråden till lampslöjan slut. Typiskt att vi ska ha så stor skärm. Mitt verk ser bara ut som en löjlig ballerinakjol på den stora ikealampan. Jag hade faktiskt jätte mycket tråd när jag började!
Nu är det dags att leta på loppisar och second hand igen, tror tråden ursprungligen kommer från något sånt ställe..
Min kjol får väl duga tills vidare..
Jag började i alla fall på med mormors vante igen. Fick för mig att repa upp allt för någon dag sedan, bara för att topparna inte liknade varandra. Det gör de visserligen inte nu heller, men jag får dem inte mer lik utan att lägga ner flera timmar på att räkna maskor..
Sen slog jag på Charlies Änglar. Tyckte den var jätte bra när jag var yngre. Men som sagt då. När ska det komma en riktig tjejfilm som inte är så feak och löjlig? Att säga saker i kör är inte coolt, det känns för mycket manus. Åtminstonde då det är hela långa meningar i långsamtakt. (Det gäller även Mamma Mia.)
Sen när Gustav kom hem lagade han middag, pasta, köttbullar, skinka och korv i en sarlig röra. Helt okej..
Senare på kvällen tänkte vi se film, men det blev simpssons avsnitt i ställe. Dessvärre visade det sig att vi sett de flesta av dem och bytte fram och tillbaka. Men när vi sett mer intro än avsnitt så bestämde vi oss för en Hulkenfilm istället. Helt okej..

Inga kommentarer: