tisdag, december 23, 2008

Sundsvall och Jobb

I morse blev det till att gå upp relativt tidigt, hjälpa mamma städa lite, frukost och en dusch sedan bar det av till Sundsvall. Av någon anledning ville mamma ta vägen över Kramfors och Härnösand (den är några mil längre). Hon tyckte det var kul med lite omväxling, för henne i alla fall. Jag har ju inte åkt vägen mellan Sollefteå och Kramfors så gott som dagligen i tre års tid....
Vägen var bar och fin så vårt enda problem var att solen sken oss i ögonen och rutan blev smutsig. Spolarvätskan hade frusit fast så vi fick stanna på macker och putsa.
När vi kom fram till stationen i Sundsvall satt mormor inne och väntade på mig (mamma satt kvar i bilen för att slippa parkera fint). Efter att ha stuvat in hennes väskor och vi satt oss åkte vi in till stan för att få något i magen. Vilket inte var snabbt, det var bland det ineffektivaste fik jag varit på. Men gott var det i alla fall, fast väldigt dyrt.
Sen fick jag en sista minuten beställning av pappa på julklapp, som jag lyckades hitta också!
Mamma och mormor gick och köpte en blomma medan jag sprang till myrorna för att se om det gick att komplettare mina strumpstickor (det är inte kul att bara ha fyra när det blir så mycket bättre med fem). Jag hade tur och hittade en i så gott som samma storlek, enda skillnaden var att den var guldig. De andra är i "silver", men det blir bara lite häftigt.
Vi möttes sedan vid bilen för att åka till vår sommarstugegranne med blomman. Hon blev otroligt glad att se oss och ville bjuda på fika. Men vi nöjde oss med att låna toaletten, vi hade nyss fikat och sen ville vi hinna hem medan det fortfarande var ljust.
Sen var det min tur att ta över ratten. Efter några motorstopp så gick det bra. Det märks att var ett par månader sen jag körde sist om jag säger så.
Vägen var isig så jag tog det lugnt och blev omkörd av flera fartsyndare. Men jag tar det hellre lugnt än glider av vägen. (Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.)
Efter ett tag blev jag trött och då fick mamma ta över. Jag somnade nog till en liten stund, men vaknade av att min telefon ringde. Det var chefen som ringde och hörde om jag kunde hoppa in och jobba i kväll. Givetvis kunde jag det, så fort vi kommit hem.
Så det vara bara in, byta lite kläder och sätta sig i bilen igen och slänga i sig en banan.
Det gick bra att jobba även om det var litre ovant i början. Men de flesta plu-koderna sitter. Jag kommer bli som mamma som fortfarande kan koder sen hon jobbade på affär och då var hon i min ålder! Nästan läskigt vad man kan minnas!
Till en början var det ganska mycket folk, men då så många frågade efter bingolotter så förstod vi att det skulle bli en ganska lugn kväll, efter åtta.
Vilket stämde rätt bra, som vanligt så är det så att kommer det en kommer det fler, samtidigt. Helst ska det vara lite kö..
Det var ganska många lotter och chokladaskar som gick, sista minuten julklappar skulle jag tro. Även jag passade på att köpa två till julklappar till mormor. Hade tänkt ge henne ett bäddsett som jag har i Trollhättan, men det glömdes bort. Så nu får hon en chokladask och en julskiva också..
Bland det bästa med att stänga är att det alltid finns några korvar kvar som det är synd att kasta. Givetvis var jag väldigt less på korv i slutet av sommaren, men nu gick det ner! Jag hade ju inte ätit mer än frukost, fika och en banan så det rymdes gott och väl!

Jag kom hem kvart i tio och de andra hade varit vänliga nog att vänta med att klä julgranen. Så det har vi barn gjort tillsammans. Tux hjälpte till att ta bort opassande kvistar med. Jag förstår inte att någon frivilligt stoppar något så vasst och stickigt i munnen, fast sen är jag inte kanin heller så.
När vi var nöjda med klädseln var det dags att bära in julklapparna. Jag tror det blir mer och mer för varje år! Det var sjukt mycket i år!
Jag har även snackat lite med Gustav i kväll, vi har nu bokat nya biljetter så vi får vara en vecka till här hemma! Skönt med lite mer tid, vi hittade biljetter till ganska okej pris. Tråkigt är att det vlir sittplats, men har man djur så blir man diskriminerad också.. Men vi kommer i alla fall få resa tillsammans, då går nog de 12 timmarna lite fortare!
Nu är det dags att dra ner tomteluvan över ögonen, lägga sig och fundera över morgonen dagen, upptäcka att klockan är på tok för mycket och inse att jag är för gammal för att inte kunna somna dagen innan julafton....

Inga kommentarer: