söndag, december 21, 2008

Vänner och Städning

Vilken dag! Eller snarare vilken kväll! Har spenderat så gott som hela kvällen i min brors sällskap inne på mitt gamla rum, som han nu tagit över. Vilken röra det är där inne! Men vi har lyckats kräva fram lite av golvet nu i alla fall. Vi får fortsätta imorgon. Men trots att pappa klagar högljutt på att vi lever om så har fått en hel del gjort. (Pappa verkar ha något emot att vi försöker göra det lite roligare att städa genom skämt och skratt..) Nu befinner sig alla möbler i rätt rum. Vi har flyttat mitt gamla skrivbord till "mitt" nuvarande rum (Petters gamla) och en hylla har gått den motsatta vägen. Det är riktigt skönt att ha ett skrivbord att sitta vid.
Jag skulle kunna tillägga att jag och bror bor i en "egen" del av huset. De andra sovrummen (mamma, pappa och syster) ligger i andra änden. Våra rum var en gång i tiden bara ett rum, men nu sen byggdes det om någon gång för länge sedan och när jag flyttade in i det större av de två rummen byggdes en till vägg med en dörr. (Jag har haft två egna rum under tiden jag bodde hemma. Ett smalt och litet sedan ett stort.)

Till städandet hör att jag lämnade kvar en hel massa saker i flytten som nu ligger där en av våra julgranar ska stå. Jag tror det är det som gör pappa så angelägen om att vi ska röja upp. Jag ska försöka möblera om här inne i morgon och få bort lite av allt som finns där ute. Sen ska jag fortsätta att hjälpa brorsan. Det är snart jul och då ska man vara snäll. Sen har vi faktiskt ganska roligt också, men tröttsamt är det. Tux tyckte det var ganska roligt med alla saker på golvet och skuttade omkring där. Till sist la han sig ner vid Petters bas och lyssna på musik. Vi misstänker att han saknar Gustavs spelande...
På tal om den lilla odågan så har hans nya (o)vana blivit riktigt jobbig. Min kära lilla kaninpojke totalvägrar att kissa i sin bur! Jag har ingen aning om vad det är med honom, men jag gillar inte hans nya idé. Trasorna hinner inte ens torka mellan varven!

Tidigare idag fick jag för första gång provåka Petters nya stolthet, en skoter. Han var snäll och körde mig Statoil (så nära stan man kommer utan att krångla en massa). Vilken omväg det var i jämförelse med bilvägen. Fast det var en trevlig tur, även om det var ganska kallt. Vi blev tvungna att stanna så jag fick ta på mig mössan under hjälmen.
Vi var in på Statoil och hejade på Marie som jobbade. Hon verkade glad att se mig igen. Det var roligt att titta in där, de ska ju snart börja bygga om. Mackadisken var borttagen annars var det sig likt med undantag för den nya utsidan på utsidan.
Sen vände bror om och åkte hem medan jag promenerade ner till stan. Jag var tidig till fikat med Marielle. Vilket bara var bra, det innebar att jag hann komplettera en julklapp och köpa lite goda klappar till Tuxen.
Jag träffade dessutom Emelie K (från min högstadieklass) vilket var mycket trevligt. Vi bestämde även att vi skulle ta och dricka te någon dag efter jul!
Det är så härligt att få träffa alla vänner igen!
Fikat med Marielle var riktigt angenämnt. Vi bytte julklappar, mot min lilla fick jag tre stora (om jag räknade rätt). Ska bli spännande att få öppna dem, ibland är man som ett litet barn, men inte värre än syrran.
Sen hade Marielle special kuponger så vi fick rabatt på fikat, inte helt fel det. Vi åt varsin macka där pålägget jävlades en massa (visst, det är snyggt att lägga upp det stiligt, men det blir problem att äta när de bara ramlar av) och drack varm choklad. Jag tror vi satt där i en timme och en kvart. Men det var inte så mycket folk så bord fanns det gott om. Om jag säger så hade vi en hel del att prata om, var ju ett bra tag sen vi träffades sist...
Sen var hon snälla och körde hem mig på vägen hem.

Ewwe kom förbi en snabbis på morgonen med, den här gången utan Nelly. Så det blev inte någon lång visit. Vi bytte våra julklappar och pratade lite. Vi skickade även med dem lite ur vuxen slalomutrustning som ska byta ägare.
Sen fick jag höra att mormor mådde dåligt så hon kommer nog inte till oss i morgon. Mamma har erbjudit sig att fara och hämta henne så hon lär nog fira julen här i alla fall. Vi får hoppas att hon blir bättre snart. Det är inte likt mormor att vara sjuk.
Det är på ett ungefär vad jag har gjort idag och nu är jag riktigt trött. Ska bara ta och plocka bort allt som hamnat på sängen. Saker verkar alltid hamna där när man städar!

Inga kommentarer: