torsdag, december 25, 2008

Årets bästa dag?

Så var det här årets jul över, åtminstonde julaftonen. Men som pappa har berättat tyckte han som liten att årets bästa dag var dagen efter julafton. Då man hade tid att titta på och leka med alla sina julklappar. Jag tror han har en poäng där. Men julafton är fortfarande mysig!
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker om julklappar. Däremot är det sant att det är lika roligt att ge bort julklappar som att få egna. Det roligast var nog när Petter öppnade sin julklapp som innehöll utbytbara frontar till datorn som han och lillasyster senare fick. Ni skulle ha sett hans min! Han hade ingen aning vad de skulle vara bra för. Det var till och med roligare än när jag lät honom välja mellan de två olika paketen med utbytbara frontar till datorn. (Man kunde inte se på frontarna vad det skulle sitta på.)
Sen när de (syskonen) fick paketet med sladdar och lappen med rimmen som gav ledtrådar till var de kunde hitta skärmen och datorn. Som de sprang uppför trappan!
De verkade i alla fall bli väldigt glada!

Mormor kunde ha vantarna som jag virkat åt henne och hon tyckte det var roligt att ha något som hon inte gjort själv. Hon har aldrig virkat ett par vantar själv så det var ju lite extra roligt! Av mormor fick jag bland annat ett par vantar, fast stickade, givetvis med ett tjusigt mönster.
Själv fick jag också massa fina klappar. Mycket gick i stil med stickning och virkning. Fick bland annat en tjock bok som gick från att aldrig ha hållt i ett par stickor till riktigt avancerade mönster. Stickning då, jag tror min "svärfamilj" försöka byta ut mitt virkvirus mot stickbaciller...
Jag fick också garn som det ska virkas rutor av till lapptäcket och lovikagarn som ska bli ett par varma vantar!
De två böcker jag önskat mig fick jag också, 2:an och 3:an i Eragonserien! Ska bli spännande att få läsa slutet nu!
En annan rolig överraskning var att Syster och Ewwe hade köpt likadana gigantiska tekoppar åt mig. Men det gjorde ingenting, fick två av Ewwe och fyra av Syster, helt perfekt!
Jag fick också två sällskapsspel så jag vet vad jag ska göra i kväll!
Julafton flöt på ungefär som väntat, jag fick se Kan du vissla Johanna, till och med sällskap av mormor och Petter.
Jag tycker den är så otroligt fin, speciellt när sköterskan säger åt pojkarna att ta det lungt för att "morfar" inte ha så bra hjärta. Då Berra svarar att han har världens bästa hjärta! Det är så fint sagt! En annan favorit scen är när "morfar" äntligen får vara bättre än Uffes morfar!
Något som däremot inte ingick i planen var att julgranen skulle rasa, två gånger. Turligt nog lyckadesnågon fånga upp den varje gång precis innan den gick i golvet.
Det var bara några kulor som gick sönder.. Efter andra kraschen knöt vi fast garnen i ett dörrhandtag så nu står den nog.

Idag sov jag ganska länge, mina nya julklappskudde var helt underbar! Så nu kan Gustav ta alla kuddar bara jag får ha den där!
Efter frukosten så åkte vi iväg till backen för att ta en tur. När vi kom fram upptäcke jag att jag fått med mig två vänster handskar, lagomt klantigt!
Men min syster var vänlig nog att låna ut sin ena lovikavante till mig så det såg väl också dumt ut, men det fungerade i alla fall.
Efter ett tag så åkte mamma, Petter och Josefin hem så då fick jag låna mammas handskar. Jag och pappa hann med några åk till innan mamma kom tillbaka och hämtade oss.
Men nu är vi hemma igen och snart är det nog dags för middag.

Jag har pratat lite med Gustav i dag också. Imorgon kväll kommer han hit, det gick väldigt konstigt med bussar så han får vänta fler timmar i Kramfors. Tur att han har sin syster där.
Under de ljusa timmarna i morgon ska jag jobba. Vilket påminner mig om att jag borde maila min handläggare (som verkligen har gjort mycket för att hjälpa mig) om att klantskallarna inte kunde hjälpa mig att fylla i rapporten till försäkringskassa ordentligt. Vilket innebär att jag inte fått några pengar därifrån. Sen skulle jag ju kunna nämna att jag jobbar lite nu med...

Inga kommentarer: