lördag, december 13, 2008

Glad Lucia

I morse var det till att ställa klockan på kvart i sju. Att se Lucia på morgonen är något som hör till. Jag hade inga problem att ta mig upp, jag skulle ju bara hämta lite fika. Värmde på lussekatterna lite i micron och micrade varm oboy sen tände jag lite värmeljus och kröp ner i sängen igen. Lucia hade precis börjat när jag slog på tv:n. Behöver jag ens säga att det var jätte mysigt?
Det som gjorde mig extra glad var att det var mörkhyad (halv mörk i alla fall) Lucia, men framför allt att hon hade mörkt hår! Jag tycker, till skillnad från en hel del andra, att Lucia ska ha mörkt hår.
Lucia var ju Italiensk kvinna som led martyrdöden. Hur ofta har en Italienare hyperblont hår?
För länge sedan hörde jag en saga om någon rik snubbe som ville gifta sig med henne eftersom hon hade så vackra ögon. Hon hade då stuckit ut sin ögon och gett dem till honom och sen fått ännu vackrare av gud. Sen att han blivit så förnedrad att han stuckit ett svärd i hennes mage, där av det röda bandet...
Men om det ligger någon sanning i det vet jag inte

Fast anledningen till att Lucia firas i Sverige enligt högtidsbloggen är för att det bland annat förr ansågs vara årets längsta och mörkaste natt, vintersolståndet..
Själv vill jag gärna tro att det är en kombination.

Tillbaka till Lucia på tv. Programmet från inte toppbetyg från mig. Barnen som var med och "sjöng" hade lila och röda tröjor på sig, oj vad juligt! Sen skrek de bara dessutom på skånska så ett ovant öra hörde inte riktigt vad de sjöng... Jag har hört från mer insatta att skånska är så gott som banlyst i media eftersom det är så svårt att förstå.. Kanske därför de textade när de intervjuade två herrar...
En sak till som jag tycker var tråkigt var de två som gjorde vid sidan av framträdande. Två solister som inte var med i lussetåget, de hade de gärna fått skippa för min del...
Men allt kan ju inte vara perfekt...

Så en glad Lucia på er alla!

Inga kommentarer: