onsdag, december 17, 2008

Första dygnet hemma

Vad skönt det var att komma hem igen, ja Granvåg är mer hemma än Trollhättan. Extra skönt var förstås att jag får ha ett eget rum. Men det kändes väldigt underligt med en lågsäng i Petters rum... Skuttunges gamla bur har Tux fått låna och bor också här inne.
Han har väl uppfört sig lite si och så sen vi kom hit. Han har inte en endast gång kissat på lådan! Vilket givetvis är extremt frustrerande Han var så duktig med det innan vi åkte i väg.. (Men nu har överkastet, mattan, mina dataväska och golvet ett antal gånger fått sig en gul dusch. Vi misstänker att han börjat bli könsmogen för han gör det Gustav kallade för "oink-ljudet" som ska vara ett täclen på att han vill göra kaninungar. Dessutom juckar han lite, han ser riktigt dum ut! Vi har börjat fundera på kastrering, men än så länge är han på tok för ung.)
Dessutom kan han numera titulera sig med utbrutarkungen.
Jag gick ju och la mig efter vår ankomst och satte in Tux i buren. Dels för att han redan vattnat mattan och för att han tyckte det var extremt roligt att hoppa upp i sängen..
Men vad tror ni jag vaknar av. Jo då, en liten Tux som är utanför buren. Det tog mig en stund att fundera hur han hade burit sig åt, eftersom luckorna fortfarande var stängda.
Men till saken hör att Skuttunge också var duktig på att bryta sig ur buren så en av stängerna (som givetvis är nödvändig för stängningen) gick av. Det ersattes av en kabinhake vilket fungerade bra.
Men min lilla rackare lyckades tränga ut sig där gallerstången saknades! Det går att tillägga att det hålet nästan är uppe i taket också...
Sen kom min syster hem och vi pratade en stund, sedan fick Tux komma ut och nosa på snön. Han tyckte nog det var ganska roligt, han kunde i alla fall skutta på skaren. Fast en någon gjorde han ett riktigt djupdyk då han hoppade ur min famn..

Josse visade mig Skuttunges grav och mina tårar rann. Det är så tomt utan henne. Känns så konstigt att ha hennes saker till Tux nu, fast hon har ju ingen användning av dem längre...
De hade i alla fall gjort fint åt henne i snön...

Sen fikade vi lite och försökte se på en film, gick inte så jätte bra. Allt eftersom kom resten av familjen hem och med tiden blev det även middag. En jätte god sådan, älgbiff med potatisgrattäng och vinbärsgelé! Till det fick jag dricka den här julens första Zeunerts must! Efter maten hjälpte jag brorsan att sortera lite av den röra han numera har på sitt nya rum. Det ser nästan värre ut än när jag flyttade!

Sammanfattat var det en mycket bra första dag hemma igen.
Nu har jag klivit upp duschat, torkat Tux kiss och ätit frukost. Jag ska snart ge mig iväg in till stan, mamma var snäll nog och såg till att jag får komma till tandläkaren innan års skiftet. Jag måste bara komma på något sätt att stänga in Tux på, som gör en rymning omöjlig...

Inga kommentarer: