söndag, november 30, 2008

Första Advent

Då har den nästan en månad långa väntan börjat! Julen har hittat hit med, har nyss gjort det sista viktiga adventsteget och bakat lussebullar! Efter Gustavs önskemål blev det också några lussebullar med mandelmassa i. Snart är det dags för sista plåten och därpå välförtjänt julfika med varm choklad, lussekatter och pepparkakor!
Frågan är om det ryms i min mage, tror degen som undslapp ugnen börjat jäsa där nere. Men det är svårt att låta bli att smaka på en så god deg!

Det blev rätt sent i natt, kom i säng vid fyra. Då sov Gustav redan som en stock, men jag råkade nog väcka honom lite då jag sökte värme. För i morse, ja mitt på dagen, sa han att han varit vaken när jag gick och la mig... Haha, långt i från, han hade sovit flera timmar vid det laget.
Vi sov hur som helst vi väldigt länge, klev inte upp förrän efter tolv.
Efter en lagom långsam morgon och med magen full av det ljuvligt goda brödet som Gustav bakade i går cyklade vi ner till kanalen och matade fåglarna med massa äckligt hårt (och nästan hårigt) bröd. Tio minuter senare befann vi oss på Överby. Där bort inhandlades lite mer julstämning i form av en sjuarmad ljusstacke (el), julkort och på beställning av Tux en julklapp.
Det är än så länge på tok för tidigt att skicka julkort, men inte för att skriva dem!
Men vi blev inte särskilt långvariga där, jag skulle hem på träning. Dagarna blir väldigt korta när man sover bort dem.
Träningen gick bra och den här gången var jag både ute i tid och på rätt plats! Tror jag slipper undan träningsverken den här gången, men det återstår att se imorgon!
I går glömde jag skriva att jag och Gustav fick öppna ett paket hemifrån som det stod "Öppnas innan Advent" på. I den fanns varsin chokladkalender och ett jätte häftigt datumljus. Längst ner var en keramiktomte sen ljuset är hans mössa. Ska lägga upp en bild senare! Hur läcker som helst i alla fall!

Men nu är det fikadags och resten av dagen kommer att tillbringas med mastodont projektet lampslöja! Lampskärmen har en radie på 20 cm, sen ska det ju gärna hänga ut lite över. Jag har gjort ungefär 6 cm. Till saken hör ju också att man måste öka maskorna för varje varv..... Vad gör man inte för julstämningens skull!
Ska försöka komma i sängen i kväll, ska tvätta i morgon mitt på dagen så...

Inga kommentarer: