onsdag, november 12, 2008

Tvätt och Virkevante

Tvätten gick i alla fall bra. Fast det var nära att jag håll på ställa till det igen. Jag vet inte varför, men det var extremt mycket tvätt. Antingen för att det var ett tag sedan vi tvättade eller så för att Gustavs täcke (inte på grund av Tux) behövde tvättas.
Hur som hann allting inte torka, så jag försökte lite desperat köra det kvarvarande i torktumlaren i sista minuten. Men rätt som det var så blev klockan tre och maskinen tystnade och vägrade reagera på min knapptryckning. Den gick inte att få upp och där i fanns min tvätt!
Jag raffsade ihop det som fanns i torkskåpet medan jag förbanade och förebrådde mig själv. Att jag än en gång skulle behöva skämma ut mig i tvättstugan. Gustav som flertalet gånger varnat mig för att strömmen till maskinerna bryts när passet är slut. Hur kunde jag vara så dum...
Men med ett sitt försök att få upp luckan lyckades jag! Snabbt slängde jag ner de halvtorra kläderna i tvättkorgen och gick med raska steg därifrån. Givetvis efter att ha tömt filtret som det nu mera sitter en vädjande lapp om...
Skönt att slippa vänta på den okända människa som bokat tvättiden efteråt... Nu hänger det mesta över badkaret och torkar i lugn och ro utan tidspress...
Jag hann i alla fall få torrt täcket vilket måste ses som en topprio.
Sen efter att ha sorterat så gott som allt fortsatte jag på min virkevante i väntan på att Gustav skulle komma hem. Jag har kommit riktigt långt nu, satt fast tummen till och med. (Bilden är med andra ord inte riktigt aktuell.)
När Gustav kom hem började han som lovat med pizzadegen. Fast han hade inte kommit ihåg att köpa hö till Tux. Så jag som skyllt på tvättiden för att inte kunna ge mig av tog och cyklade iväg medan degen jäste. Det måste sett ganska roligt ut när jag cyklade hem med mitt hö i en ikeakasse. Fast kanske inte hälften så roligt som dagen innan jag hämtade Tux...
Höet var hutlöst dyrt, fast den åsikten kanske beror på att jag hemma är omgiven av generösa bönder som det bara var att hämta hö hos när Skuttunge vill ha påfyllning...
Pappa har i alla fall lovat att fixa hö åt oss då vi kommer hem, tur det. Känns lite dumt att släpa på hö på ett tåg...
Men bortsett från det där har det inte hänt så mycket idag, fast det räcker nästan till. Lite mer än andra dagar.
Någon städning blev det inte av. Får ta det imorgon eller övermorgon, sen är ju Hasse här. Ska bli riktigt roligt med ett avbrott från vardagen. Dessutom fyller snart Gustav år, måste ta mig bort till Överby någon dag och köpa hans present. Men det känns inte så roligt att cykla iväg då det regnar. Får väl ta bussen någon dag i stället. Är ganska säker på vad jag ska ge honom, men säger det inte här... Hehe..

Inga kommentarer: