lördag, november 29, 2008

Julstämning

Imorgon är det första advent, och då måste det ju vara julfint! Så idag damsögs det lite lätt i köket och jullådorna åkte fram! Det som tog mest tid, men samtidigt bidrar mycket med julstämningen var gardinerna. Som tur var så hjälpte Gustav till att stryka några stycken. Jag är riktigt nöjd med fönstret i köket och i sovrummet. Köket blev jätte fint med dels panellängder och "vanliga hänggardiner med fluff" fint ordnat med små röda hjärtan jag sydde under högstadiet på någon pysseldag. I mitten hänger en jätte stor julkula som Gustav fick av kusin Felix i fjol! Ska lägga upp en bild så fort jag har julat till lampskärmen till matbordslampan!
Inne i sovrummet lyser min älskade julstjärna! Den har hängt på mitt rum (eller det som åtminstone var mitt rum) hemma i väldigt väldigt många år, ja så länge jag kan minnas. Så utan den är det ingen jul! Nästan så att jag ska ta med mig den då jag åker hem!
Älskar verkligen skenet som den ger i från sig, mysfaktorn är riktigt hög! Men vardagsrumsfönstret är ett hopplöst fall. Det är på tok för stort för att ingå något myspys, ska se om vi kan komma på något som piffar till det hela någon dag framöver.
När jag öppnade Gustavs jullåda visade det sig att han hade en massa tomtar och vadd! Så det blev ett litet tomtelandskap på vår låga hylla. Väldigt mysigt!
Det som saknas mest är alla mina jultavlor som mormor har korsstygnat ihop.. Våra väggar är lite tomma, fast det är de annars också. Ytterligare något som måste lösas.
Men jag håller nästan på dränkas (fast på ett trevligt sätt) i alla virkprojekt jag hittar på åt mig själv. För tillfället håller jag på med en sjal, en vante, en lampslöja, ett lapptäcke och några stjärnor. Under tiden funderar jag ut nya! Virkbacillen har verkligen bitit sig fast i mig! Men det är en ganska trevlig insjukning.

Det enda som förstörde min julstämning var min och Gustavs promenad till affärn. Vi blev alldeles blöta i regnet och paraplyt var inte stort nog för oss båda. Jag är riktigt avundsjuk på alla där hemma som njuter av snön!
Det är tur att det är mörkt på kvällarna och nätterna så ser man inte bristen på snö!
Men vår promenad var i alla fall nödvändig för vårt pepparkaksbak!
Jag hade fått mammas recept mailat till mig så det var bara att köra i gång! Kryddblandningen luktade jätte mycket jul! Sedan medan den svalnade åt jag en jätte god middag komponerad av Gustav. Fylld kyckling (med skinka, ost och kryddor) med ris och favoriten majs! Äntligen var 7 dagar långa pastatrenden bruten!
Sen var det dags att tillsätta vetemjölet, men efter att jag tillsatt de 1,3 dl som receptet angav så var det fortfarande en rinnig gegga. Efter ett samtal hem visade det sig att det skulle vara 1,3 liter och inte deciliter, det blev stor skillnad kan jag lova!
Degen blev inte riktigt lika bra som den mamma gör, men Gustav var duktig och lyckades kavla ut den ändå. Vad ska man säga om våra pepparkakor, de är handikappade i största allmänhet. Saknar de inte en arm, ben, huvud så kan det vara en hel bakdel de som inte är där den borde. Men de som klarade sig undan från märkliga mutationer är en aning skönhetshandikappade. Gustav visade sin sympati och namngav den med namn i stil med Halta Hans, Trillingarna fläsk osv. Vi hade i alla fall jätte roligt och det blev lagom många pepparkakor.
Lite tråkigt var att vi bara äger 5 olika formar, en gubbe, en gumma, en gris, ett stjärna och ett hjärta. Alla i ungefär samma storlek. Hemma har man alltid massa konstiga formar och traditionella i alla möjliga storlekar! Men åt andra sidan så kostade våra bara 1 kr styck.
De smakar inte som hemma, men var ändå goda, Tux godkände dem med!
Jag har äntligen fått veta varför de heter pepparkaka också. Då det inte är någon peppar i dem (utan de som jag tillsatte det på i fjol och lurade i lite olika folk. Jaja, man ska vara snäll innan jul, jag vet..) har jag funderat lite över det. Läste i tidning att typ på medeltiden använde man "peppar" som samlingsnamn på exotiska kryddor. Eftersom det är så många olika kryddor (nejlikor, ingefära och kanel) så borde de väl i en direkt översättning heta "kryddkakor". Lite kuriosa bara...

Imorgon ska jag ta och baka lite lussekatter! Sen blir det mys med varm choklad, lussekatt och pepparkakor! Det är en av mina julfavoriter och ett absolut måste när man kliver upp svintidigt på Lucia.

Inga kommentarer: