tisdag, november 11, 2008

Stickning och Ketchup

Idag har verkligen inte varit en speciell dag. Har stickat framför datorn med slutet på Harry Potter och Halvblodsprinsen så gott som hela dagen. Mitt lyssnande har i alla fall gett resultat, gjorde ett Harry Potter quiz med full pott. Kanske inte är så mycket att skryta med. Jag minns när jag och jag-nämner-inga-namn-en-annan-tjej satt och smög med sjunde och sista Harry boken på bussen... Men, nu har jag i alla fall varit öppen nog att erkänna.
Stickandet gav också resultat. Min "plump" eller misslyckade nalle om man så vill, är så gott som klar. Armar, ben, ögon, näsa och svans är på plats. Nu söker jag bara efter det där lilla extra som gör min skapelse fulländad! En rosett står högt på funderingslistan..
Jag har dessutom städat mitt skrivbord idag. Nu känns det riktigt trevligt att sitta framför det dagarna i enda. Jag har svårt att bestämma mig om det var ett misstag eller inte med ett svart skrivbord. Dammigt blir det i alla fall, inte så lite heller mellan gångerna. Jag är inte den bästa då det gäller ordning. Vad är det man säger, ett stökigt skrivbord tyder på ett stökigt huvud. Men hellre det än ett tomt skrivbord, där gör man aldrig några spännande fynd!
Till min stora förtret fick Tux för sig att smaka på min ljudkablar, igen. Matte var inte glad och snäll. Tux fick åka en bit längs golvet innan han blev instängd i köket. Jag får för allt i världen (eller ja, kanske inte så mycket) hoppas att han förstod varför jag blev arg och lär sig något.
Men jag lyckades laga skadan, fast inte så snyggt som jag hade hoppats. Gustav har lovat att vi ska försöka löda ihop det lite fint.
Nu är i alla fall de stackars kablarna lite bättre skyddade. Så jag hoppas att han kan ju f-n i resten av våra kablar nu...
Jag gjorde, förutom städningen, en sak till jag inte gjort på länge. Jag skickade iväg en jobbansökan. Men utan förhoppning att få jobbet. Det är verkligen inte lätt att halka in på ett bananskal någonstans.. Jag måste verkligen få komma in på Högskolan, det känns som om hela våren hänger på det,. Jag kommer nog inte stå ut med en till termin i samma sega fart. Ursch, det känns som om jag bara slösar bort min tid.. Jag vill göra något viktigt som betyder något, men en dag...

Gustav kom hem, från skolan, med två roliga nyheter; Imorgon ska vi troligtvis spela bowling med några av hans klasskompisar (misstänker "Mia"). Jag kom få stryk så det viner om det, men förhoppningsvis en rolig stund.
Sen blir det sannolikt en tur till Göteborg någon gång i veckan! Visserligen har jag klar med så gott som alla julklappar, tror jag. Men ändå, de jag inte är klar med och sen är det kul att komma iväg en sväng. Åka bil!
En stund efter att Gustav kommit hem tog jag i tu med matlagningen. Jag lyckades riktigt bra med en mackaronpudding.
Senare på kvällen tog vi en kvällspromenad till Willys, för att som Johan Glans säger köpa massa konstiga märken där endast Eldorado är det man känner igen.
Eller, jag riktigt så illa blev det inte den här gången, det var mest mjölken som tagit slut. Som vanligt.
När vi gick hemifrån var det riktigt fint väder, åtminstonde finare än regn. Men vi kom inte särskilt långt, dock för långt för att vända, så började det regna på oss. Inte hade det slutat då vi lämnade affären heller.
Vad jag är less på vädret här nere, bara regn, regn och blåst. Om det i alla fall hade varit lite kyligt och lite snö på marken hade jag verkligen inte klagat. Men nu stannar jag och Tux i protest mot väder gudarna inomhus.
Mamma som tycker jag ska ut om dagarna har nog inte sett vädret här nere med egna ögon....
Efter att Gustav gått och lagt sig med datorn och efter att jag stickat klart min skapelses svans började det lukta bränt. Mycket bränt. Jag och Gustav använde våra supernäsor och efter en stund visade det sig att Gustav var den bästa spårhunden. Lukten kom utifrån. Eftersom vi bor i utkanten av Kronogården ("slumområde" enligt många fördomar) och det faktum att det faktiskt förekommit en del bilbränder här tog jag och Gustav oss ut för att hitta den brinnande bilen. Lyckligtvis såg vi ingen brinnande bil, vi kunde inte heller återhitta vårt doftspår utan gissade på att det kom från grannlägenheten.
Däremot fick vi en annan väldigt otrevlig upplevelse. Har du någonsin åkt en hiss som praktiskttaget stinker ketchup! Det är långt i från trevligt. Någon ytterst omogen person hade sprutat ner spegeln, knapparna och en del av väggen. Därav bilden, det är svårt att ta kort på en spegel utan att själv synas. Jag orkade inte med mer av photoshops ädla konst i kväll, har redan suttit med mamma lapptäcksbild. Det är roligare att redigera bilder man själv taget, man har större chans att redigera dem innan de tas då, vilket förenklar en hel del...
Vad är mening med en sådan skadegörelse? Vad får den personen/personerna ut av att det är vidrigt och luktar äckligt i en hiss?

Inga kommentarer: