torsdag, november 27, 2008

Julstjärnor och mixerbord

Sådär ja, så var den här dagen till ända. Gustav kom hem relativt tidigt, vi åt någon form av tidig middag. Han åt rester av pastasalladen och jag gröt. Sen gav vi oss av intill stan, en bra stund före ljudkursen. Jag köpte frimärken och postade iväg mina brev och sedan började jakten på ett garn i den rätta färgen. Efter tre affärer kände jag mig ändå rätt nöjd. Det är inte exakt samma nyans, men det kommer jag aldrig kunna hitta. Det kommer nog inte synas någon större skillnad när de är använda ett tag. Jag hittade dessutom två nystan, på rea, som liknar de jag hade i mina första virkade vantar. Tjockt, jätte mysigt! Det blir nog ett par blåa vantar av dem, eller något annat.
Idag har jag virkat små söta julstjärnor (än så länge bara den nedersta) i rött och vitt. Det är snart advent och då vill jag få lite julstämning...

När klockan började närma sig halv fem hittade vi utan några problem "Magasin 15". Gustav lämnade mig och for vidare till skolan för att plugga. Jag klev in och blev hänvisad till ett rum. Det såg ut som ett fik med en scen och givetvis ett mixerbord.
Kursen i sig var väl bra, men det var på tok för mycket termer för någon som inte vet något. Tur att jag har ganska lätt att ta i det folk säger (när jag vill i alla fall).
Men det började med att vi åt, pastasallad! När ska jag slippa pastan?! Då jag redan ätit en tokstor portion gröt innan så måste mängden mat på min tallrik påmint om en anorektikers... Kände att jag måste äta lite för den sociala biten. Under tiden pratade vi lite grann och fick presentera oss. Det visade sig att alla andra, utom instruktören, gick estet med musikinriktning. Ja, ska jag vara helt ärlig så var det inte helt otippat. De flesta såg ut som "fördomsbilden" av ester. Två gick i samma klass (1:an) och de resterande tre i samma (3:an).
Hurra, ensam median med noll ljudöra. Det är det som är största kruxet med mig, även om jag kan lära mig teknik så kan jag inte höra vad som blir bättre. Och om jag hör att det låter bättre så hör jag inte vad eller varför det låter bättre...
Vi gick igenom "ljudcirkeln" från mick till mixerbord. Lite kablar, monitorer och framför allt mixerbordet. Jag fick någorlunda koll på det. Jag ljuger om jag skulle säga att jag inte lärde mig någonting. I bland kände jag nästan att det var en fördel att inte ha några förkunskaper.
En bra bit in i kursen dök en sjunde tjej in, hon sa aldrig vilket program hon går (gick) men då det stod "I (hjärta) media" på den så misstänker jag att hon är (var) en median.
I morgon ska vi sätta upp ljud och ljus (lite skoj) inför tre olika spelningar. Får väl se hur det blir, känner mig inte alls så duktig. Men instruktören kommer att vara med hela tiden så det blir nog bra.
Vi avslutade med att sätta upp ett trumset, jag blev riktigt sugen på att spela. Får ta och kolla hur det ser ut med trummorna när jag kommer hem. Synd att man både är taktlös och tondöv annars hade jag nog fortsatt spela.

Inga kommentarer: