lördag, november 22, 2008

Slapp dag

Ojoj, det verkar som om jag halkat efter dagarna här...
Igår var ingen speciellt rolig dag. Dagen började alldeles för tidigt. Gustav skulle in till skolan så jag följde med och fora vidare till arbetsförskingringen. Som vanligt var det inget nytt där. De frågade hur det hade gått, skrev lite och som vanligt hade de inga nyheter. Är det konstigt att man börjar ge upp?
Snart kommer jag i alla fall skrivas in på någon jobbgaranti grej så jag kommer få ungefär en tusenlapp i månaden. Tack, det var generöst, det kommer jag kunna leva lääääänge på! Jaja, det är väl bättre än ingenting alls. Hoppas verkligen att 30 poängskursen jag sökt kommer igång med mig som elev till våren!
När jag kom hem igen var jag frysen så jag la mig med min vant virkning i sängen och slog på tv:n. Jag har börjat på ett par nya vantar nu, lika som de förra, förutom att det är mörkrosa istället för vitt. Hade tänkt ge dem till mormor i julklapp. Hoppas ingen skvallrar nu, för det finns inte en chans att mormor läser det här...
Efter några timmar ringde min kusin Sara, efter samtalet var det dags för mig att kliva upp och ta något att äta. Efter en trasig omelett gav jag mig ut i minusgraderna igen. Helt otroligt "snön" (det lilla lagret av något vitt) låg kvar mitt på dagen! Jag ringde upp Mate och pratade med honom medan jag gick till öb. Inslagspappret var slut och det fanns fortfarande oinslagna klappar... När jag kom hem var Gustav redan hemma. Jag slog in de för den här omgången sista klapparna och la dem i vår växande hög. Lite typiskt oss att ha så stora klappar när allting ska släpas norrut. Otroligt skönt att mina syskons julklapp inte är här, för den är stor! (Den är för tillfället i Kramfors.)
Tux tycker det är jätte roligt med paketinslagning. Antingen sätter han sig på julklapp eller så attackerar han pappret. Som vanligt är han så söt att man inte kan bli arg.
Fast julklappshögen har han varit ganska duktig och låtit bli att stöka ner i!

Vi började sedan se på tv, jag och Gustav, och fastnade där. Vips var klockan middagsdags. Vi hade bestämt att vi skulle äta inbakad kassler, men vi hade ingen smördeg. Jag hittade ett recept sen var det bara att sätta igång. Vilket göra, inget jag kan rekommendera någon! Det är krångligt och blir inte ens särskilt bra! Över en timme tar det! Då är det inte ens jästid, utan vilotider på 15 minuter, sen ska du kavla och vika igen....
Övertaget blev middagen god, men degen var inte värt allt jobb.
Ganska typiskt så blev maten klar exakt samtidigt som vår tvätt tid startade. Gustav sprang ner till stugan med tvätten och jag stannade kvar och fixade klart med middagen...

På kväll hände inte så mycket mer än tvätten och lite tv. Givetvis glömde vi tvätta min jacka som jag ramlat i en lerslänt med. Ja, jag är klantig! Så vi fick boka en ny tid idag för att få den ren...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag faschineras över hur mycket ni verkar tvätta! Är det det enda man kan göra i Trollhättan? :)