tisdag, september 30, 2008

Milky Shake

Vår promenad blev varken lång eller långvarig, då ingen av oss tyckte att det var speciellt mysigt att vara ute i regnet, som givetvis kommit tillbaka. Vi hade varken paraply eller överdrivet varma kläder på oss så.
Det enda positiva var väl att vi blev av med skålen och gigantiska fatet "Mia" lämnade här under tvseriekvällen.
Så väl hemma fick jag för mig att vi skulle ha massa milkshakes, jag gjorde sex olika smaker. Päron, Banan, Hallon, Jordgubbe, Choklad och Vanilj.
Inte helt oväntat blev chokladen Gustavs favorit. Jag föredrog däremot bananen.
Längst ner på listan kommer jordgubb och päron. Minnsnotering; Skala päronen nästa gång och använd jordgubbsskylt i stället för frusna jordgubbar.
Övrigt resultat, försök inte dricka milkshake när du ligger ner.. Det går inte, fast att den är mer trögflytande än vatten....

Vi har även hunnit med att räkna lite subbnät. Gustavs inlämningsuppgift, jag förstod inte riktigt vad den gick ut på, men jag lär mig lite binärt i alla fall.
1 och 0 som inte betyder 1 och 0, utan andra siffror.. Lite spännande med tanke på att hela nätet är uppbyggt av dessa 1 och 0... 1 som betyder på (den siffran räknas) och 0 som betyder av (siffran räknas inte).
Undra vem som kom på allt det där? Det är egentligen helt otroligt att det fungerar. Om man tänker lite djupare på begreppet dator. Innan man kom på vilka delar (nätagg, hårddisk, ramminne, moderkort, grafikkort och processor) som ska sättas ihop och sen att man får det att fungera. Att man kan lägga in program, det är nästan läskigt vad det finns smarta människor!
Eller ja, det är väl bara för att jag har svårt att förstå det som jag tycker de är smarta, för dem är det säkert mest logik...

Men jag kan faktiskt komma på en gång jag har använt mig av binärt. Det var på Boda Borg, äventyrshus med banor och olika uppdrag (lite i stil med fångarna på fortet), på en bana som hette något med It-data. Då skulle man faktiskt trycka på knappar efter att ha räknat binärt. Som tur var hade jag någon smart i mitt lag som visste vad det där med binärt var. Jag hade inte ens hört talas om det på den tiden.
Vad kul det skulle vara att åka på Boda Borg med ett gäng trevligt folk! Var väldigt väldigt länge sen nu... Borde väl finnas något liknande här nere, jag menar jag bor inte långt i från Göteborg så..

1 kommentar:

Nordic Rockabilly sa...

Ja! jag kommer ner när jag fått lön så åker vi till boda borg!!! :)

hur är det med dig då?