onsdag, september 17, 2008

Det tar på att plantera om blommor

Min städning dög tydligen inte i köket. Efter att jag diskat bort det rekordstoradiskberget och lyckats slå sönder en tillbringare (dessvärre en snygg en, som jag fått av Ewwe) tog Gustav köket i besittning. Det är så jobbigt när han är på städhumör och ska fråga massa när jag bara vill ta det lugnt. Men det blev ordning till sist, vilket trots allt är bra. Men när vi nästan var klar ringde en klasskompis till Gustav så han fick rycka ut på frakthjälp. Gissa av vad? En dator, eller ja chassi, vad annars. Datordel hit, nätverk dit och diverse uttryck.
Hur som fortsatte jag städning själv ett tag tills jag kom på att blommorna behövdes planteras om. Några lyckades ju faktiskt överleva ett år med Gustav och en sommar hos samma klasskompis som ringde och behövde hjälp.
De behövde i alla fall en ny kruka och jord. Så då kunde jag ge mig ut på lite egna äventyr, misstänkte ändå att Gustav skulle bli involverad i datorbygget. Lämnade ändå en lapp på bordet innan det bar iväg. Efter att ha besökt en bygghandel och två matbutiker hittade jag äntligen en jordsäck som inte vägde 25 kg! Men då hade jag givetvis glömt titta efter krukor. Sen var hissen naturligtvis på reparation, jag hade inte ens märkt att den var trasig.
Det var bara att ge sig iväg igen. Men om jorden var svår att hitta så var det inget mot vad plats krukor att ha inuti de fina ytterkrukorna.
Jakten slutade med en cykeltur till Överby tillsammans med Gustav.
Där var det betydligt enklare att hitta krukorna, blev även ett par öronhängen, middagsbuffé och flera minuter i djuraffären. Jag har egentligen ingenting att göra där, men jag tycker om att stå och kolla på alla söta små kaniner. Synd att Gustav inte delar det intresset med mig. Men som jag brukar säga, om jag får ha ett eget litet fluff behöver jag inte stå och titta på de i affären. Till sist måste det ju funka! Han nämnde faktiskt något om att ha en kanin i ett vagt ögonblick idag. Synd bara att han ångrar sig lika fort som han sagt det.
En kanin, iller, miniget eller minigris skulle verkligen inte sitta helt fel!
Men nej då, av någon anledning får man inte ha husdjur i vår lägenhet vilket Gustav allt för ofta påminner mig om.
Väl hemma tog jag och planterade om blommorna. Till min lättnad kunde jag friskförklara blomman som lidit av sköldlöss. Mina kurer har hjälpt, skönt, det är en blomma jag fick av Ewwe för ungefär tio år sen!
Vem sa något om gröna fingrar, jag skulle säga jordiga!
Gustav smit iväg igen, den här gång för att hämta filmduk och projektor.
Men då han inte har någon slagborrmaskin får det vänta tills han lånat en. I stället tog han och kopplade in projektorn till min dator. Det blev en stor, förvånansvärt skarp bild i andra änden av rummet.

Inga kommentarer: