lördag, maj 23, 2009

Virkning, plugg och fästingsplockning

Träningen i går var faktiskt riktigt roligt, efter uppvärmingen som aldrig är en hitt (jag känner mig alltid så otränad innan jag kommer in i andra andningen), så blev det skottövning och smålagsspel. Roligast av allt var nog att mitt lag vann mest i smålagsspelet och därmed fick poäng till poängtävlingen. Vi spelar smålagsspel på de flesta träningen och de lag som får flest poäng (2 för vunnen match och 1 för oavgjord) får ett poäng i poängtävlingen. Hittills ligger jag riktigt bra till, topp tre eller något i den stilen, synd bara att jag snart far hem.
Det sämsta med träningen var att dagens enda regn bestämde sig för att blöta ner oss..

Jag virkade tre tawashi (se bilden), en sorts disksvamp (eller buddieskrubb) under dagen. Var jätte roligt och otroligt enkelt.. Jag ska se om jag ska översätta mönstret till svenska kanske, annars så finns det här, fast på engelska. (ch - lm, sc - fm, hdc - stp, dc - dstp.)
Det blev inte ett dugg pluggande den kvällen, däremot kollade jag in lite partiledar debatter på svtplay och blev återigen fundersam över hur man ska rösta i valet. Jag vet åt vilket håll jag ska rösta, nu ska jag bara välja vilket av dessa partier...
I dag har i alla fall mitt och Gustavs röstkort kommit så nu kan vi fara in till bibblan och förhandsrösta (vi kommer att ha åkt här ifrån före röstdagen).

Idag har jag däremot stillat mitt dåliga samvete en aning och skrivit ungefär 2 a4 om de olika metoder vi skulle kunna samla in data på. En av böckerna var otroligt bra och lättläst så den har jag tagit mycket hjälp av. Imorgon ska jag gå igenom de andra lite mer och se om jag kan komplettera det jag skrivit med ytterligare en källa, ju fler källor som styrker det man skriver, desto bättre. Sen ser det ju ambitös ut och det är ju alltid pluspoäng!

Nu ikväll har jag, Gustav och Tux varit ute en sväng igen. Blev ingen utgång igår då det var så dåligt väder. Dessutom upptäckte jag en liten äcklig snyltare på min lilla älskling (Tux, inte Gustav den här gången), precis vid ögat satt en liten fästing. Tux hade hoppat upp i sängen, där han egentligen inte får vara, men jag började gosa lite med honom och upptäckte ett svart skräp precis vid ögat. Trodde att det var en sån ögonkuse man får ibland och skulle ta bort den. Men den satt väldigt hårt och hur jag än gjorde fick jag inte bort den. Bara tur att den inte gick sönder. Till sist så kollar jag närmare och ser att fanskapet har ben och rör lite på sig. Ursch vad panik jag fick! Jag avskyr de där kräken sen jag hade en själv i nacken. Den jag hade var jätte stor och dess ben kittlade mig, det var äkta panik.

Hur som sprang jag till datorn och in på sjukrådgivningen och läste hur man skulle ta bort dem (rycka rakt upp och inte vrida). Sen hämtade jag snabbt en pincett till Gustav. Jag är rädd att göra fel och dessutom är jag bättre på att hålla Tux lugn så det brukar vara en bra arbetsfördelning. Det funkade bra även denna gång, Tux var otroligt duktig. Det var som om han irriterade sig på fästingen (vilket han måste ha gjort så som den satt) och visste att vi skulle hjälpa honom.

Sen blev det ett bad för den lilla, dels för att skölja bort dens eventuella kompisar samt för att kunna undersöka om det fanns fler..
Badet var inte alls lika uppskattat, men ren och mysig blev han i alla fall!
I kväll var det min tur att badas och jag tyckte om det betydligt mer än vad Tux gjorde. Snart är det filmdags och då ska det virkas!

Inga kommentarer: