söndag, maj 03, 2009

Fotbollens dag

Idag har det varit fotboll för hela slanten! Till att börja med hade jag tagit på mig Aminas dömning. Jag trodde jag skulle döma pojkar så jag var lite extra nervös. I regel är killar mer påläst om regler och försöker utnyttja det, fulare i munnen och spelar ett helt annat spel än tjej. Men det var tjejer jag skulle döma, vilket inte var ovälkommet. När jag väl kommit till rätta så kändes det jätte bra.
Själva matchen gick också jätte bra, jag fick blåsa för lite felaktiga inkast (lyfte på ena foten) och en avblåsning då en tjej blev fälld. Annars var det jätte lugnt, ingen från kanten som skrek och hade sig heller så jag var riktigt nöjd med.
Fast det fanns det ingen tid för, bara att cykla hem och äta. Gustav hade lagat en god pastagrattäng, vi måste börja äta ur skafferi (som det bland annat finns 4 kilo pasta i och 10 kilo mjöl), frys och kyl. Ganska exakt en månad till som vi bor här, men innan dess kommer mamma ner en sväng också!

Hur som, hem äta och packa om sen iväg igen. Nu var det min egna match som skulle spelas. När jag kom dit möts jag av massa beröm för min domarinsats! De hade tydligen varit något möte för någon sorts domarförening och de hade tyckte att jag var jätte duktig. Alltid kul att höra! Det var bara att ta åt sig och ta med sig den positiva energin som beröm alltid ger. Lindberg (tränaren) hade blivit jätte nervös för att det skulle vara någon skit när de frågade om han visste vem som dömt matchen..
Vår match gick också riktigt bra! Det var jätte roligt att spela då man kan rulla boll och känna att man faktiskt gör något som är bra och rätt. Vi vann med 6-1, men det var ganska jämnt, åtminstone målmässigt i början, 1-0 till oss, sen 1-1, men efter det drog vi bara i från. Det målet vi släppte in är inte mycket att tala om, vi hade en mittfältare som målvakt så hon ska ha all beröm. Dessutom hade jag kunnat räddat det målet om jag hade slängt mig snäppet tidigare..
Vi fick till och med två straffar med oss, en missade målet dock, men vad gör det en sån match som denna. Jag fick nog frisparkar emot mig som vägde upp det hela. Mitt i matchen började domaren ta frisparkar på minsta lilla småsak, saker som han tidigare bara släppt... Men man ska inte klaga på domaren, jag vet hur svårt det kan vara ibland.

Jag fick spela mittback tillsammans med en tjej från Vännersborg som jag nog aldrig spelat med tidigare, men vi snackade och löste det hela jätte bra. Extra roligt var att man fick känna sig snabb, för det var väl det sista man kan kalla deras anfallare. Deras målvakt förväxlade jag med ett grottroll några gånger, ett skrik värre än en brunstig tonåring. Sen att hon lekte både domare, spelare och tränare gjorde det hela inte mindre roligt..

Nu har jag precis ätit pannkakor och känner mig riktigt nöjd med dagen. Borde avsluta den med lite plugg, ett kapitel eller så. Det är faktiskt tenta om lite mer än en vecka nu. Imorgon är jag dessutom ledig så då ska jag läsa massa innan det återigen är dags för match.

Inga kommentarer: