onsdag, maj 27, 2009

Gerillakampanjer

Jag har mycket svårt att komma på en roliga reklamform än gerillakampanjer. Det finns många bra exempel på lyckade gerillakampanjer. Huvudsyftet med den är att skapa "word of mouth", att man exponerar kampanjen för ett ganska litet antal av målgruppen och sen hoppas på att de ska sprida budskapet vidare..
Det jag gillar med gerillakampanjer är att de ofta är roliga och tränger sig inte på som tv-reklam, radioreklam och direktreklam. Kampanjerna lockar fram ett intresse och en nyfikenhet som man själv har möjlighet att kontrollera. (Här finns en blogg som lägger ut olika gerillakampanjer.)

På bilden ser ni en gerillakampanj jag stötte på i Göteborg Illgröna sadelskydd med reklam på, det måste ha varit mycket uppskattat av cykelägarna denna regniga dag. Jag kan lova att alla som gick förbi dem stannade till och kollade varifrån de kom..

En annan gerillakampanj jag kommer att tänka på ganska direkt ägde rum i Umeå (om jag minns rätt). Det var ett nytt klädmärke som hade hängt en massa jeans i lyckstolpar, träd etc. Sen ringde massa människor in till radion för att berätta om jeansen. Alla undrade varifrån de kom. När tillräckligt många hade hört om jeansen klev de ansvariga fram och berättade vad det handlade om och att de som ville kunde ta jeansen.
Det måste ha sett mycket roligt ut när folk klättrade i lyktstolpar för att få ner jeansen..

Sony har nog gjort den dyraste gerillakampanjen någonsin då de släppte ner 250 000 bollar för kullarna i San Francisco. Reklamfilmen kostade 240 miljoner och hade utan tvekan kunnat göras i datorn för en bråkdel av kostnaden. Följden av detta blev att alla diskuterade om det var riktiga bollar eller om det var datagjort...

1 kommentar:

Andreas Wallin sa...

Det är företaget Glad Reklam som hängde upp jeans i lyktstolpar.

Några andra saker som de också har gjort är att ställa upp dataskärmar med påklistrade tryck för Apberget.se på alla gymnasieskolor i helas sundsvall något man senare blev polisanmäld för.
De ligger även bakom ideén med Foppatoffelbilarna ^^ Där det är en skatebordfilm som ändras till en reklamfilm på 2 sek. Se länk.

http://www.youtube.com/watch?v=xg8BWT9-x6o

Allt de där var uppgjort innan fick vi veta när de var och föreläste för oss på skolan =)