onsdag, mars 04, 2009

Målgruppsanalys och tentaresultat

Vilken dag! Det känns som om jag börjar varje inlägget med något utrop i den stilen numera, men så är det.
Dagen började vid åtta, ganska lagom tid. När jag vaknade var jag helt övertygad om att Gustav hade lekt humla och surrat runt mig då jag skulle plocka blåbärsris till Tux i Gnarp. Eller ja, det var inte Gustav som varit humlan det var mer att jag hade fått för mig att han rört handen runt mig, precis som humlan hade gjort i min dröm då den försökte och lyckades hindra mig från att plocka mer blåbärsris...
Drömmar är underbara, i alla fall när man väl minns den. Jag tror att jag förklarade händelsen för Gustav och han "erkände" men det har han inget minne av och jag känner mig inte heller som en tillförlitlig källa till denna information. Hur som kallade jag honom min lilla humla i alla fall, tur nog minns han inte det heller.
Efter en lung början och en stressig frukost, det blir så när man ska envisas med kokhett te och steka ägg, skinka och bröd. Men jag höll mig i alla fall mätt ett tag.
På tåget, som gick som det skulle, träffade jag Gunne, en tjej från laget som jobbar på centralen i Göteborg. Så det var trevligt med lite sällskap även fast jag inte hade något emot att dyka ner i Eragon..
Sen lyckades jag på något vis hitta fiket med de (flesta) från min grupp! Sen började det hårda arbetet; strålskyddsinstitutet ville informera ungdomar om den farlig strålning som mobiler ger i från sig och hur man kan undvika denna. (En påhittade case.)
Så vår uppgift var att utifrån litteraturen (!!) och Oscars (lärare) föreläsning göra en målgruppsanalys.
Första problemet blev lite när är man ungdom sen har det forsatt i samma styk dagen igenom, försökt komma fram till något som låter rimligt och dessutom underbygga det med fakta från "erkända och accepterade källor". Jag tror ändå att vi har lyckats ganska bra.
Det var en skön grupp jag hamnade i alla fall, alla tog sitt ansvar och vi hjälptes åt samtidigt som vi hade ganska roligt också.
Men det blev verkligen en hel del dags arbete idag, från tio på morgonen till halv åtta på kvällen. Visserligen åt vi lunch, men vi pratade och tänkte faktiskt på vår målgruppsanalys under tiden.
Det känns som om de (lärarna, professorer eller vad de vill kallas) vill att vi ska lära oss jätte mycket, vilket visserligen är bra, men samtidigt som om de inte har funderat över hur lång tid saker och ting faktiskt tar...
I morgon klockan åtta är det dags att redovisa allting, tråkigt nog så blir det inte en lika dramatisk redovisning som sist, med kryckor och rollspel, utan en klassisk läsa intill redovisning. Men jag tror att jag ska försöka köra lite rollspel ändå, spela en tjej som tycker om att prata inför folk låter som något som kan vara lämpligt...
Jag är sist ut av oss och ska egentligen bara sammanfatta lite och blicka framåt, vad skulle vi ha gjort om vi haft mer tid och pengar. Så jag slipper massa krångliga ord jag kan snubbla och virka tungan på i alla fall.

Dagens utan tvekan bästa nyhet var att jag klarat den första tentan! Visserligen precis på gränsen, men ändå. Mitt livs första tenta som jag inte hade någon aning om hur jag skulle lägga upp och bara kände ångest kring när jag fick den i handen. Men jag gjorde det och slipper tänka mer på det. Det känns som en stor seger. Nu håller jag bara tummen för att det går med den andra också.
Jag ska hämta ut tentan imorgon, gick inte att göra idag, så får jag se vad hon har skrivit. Förhoppningsvis lite konstruktiv kritik så jag lär mig något till nästa gång...

Nu ska jag läsa igenom det jag ska säga några gånger och sen drömma mig bort med Eragon igen och sen om mitt blåbärsris med humlor.

Inga kommentarer: