lördag, mars 14, 2009

Badhuset

Tredje inlägget idag, men det kändes som om jag behövde dela upp allt jag vill skriva på något sätt.
Idag var också en bra dag, utan skolarbete, tråkigt sådant i alla fall. Jag och Gustav tog en välbehövlig sovmorgon för att sedan ta oss upp i lagom takt. När vi blivit som människor igen gav vi oss av till badhuset. Men först en sväng förbi systembolaget, eftersom jag inte hann med det igår. Till min stora besvikelse så fanns inte den cider/alkoläsk jag ville ha. Så det fick bli en med blåbärssmak och en med smak av smultron i stället. När jag ska betala hinner jag inte ens ge kassörskan legget (som jag tagit fram) innan hon frågar efter det. Hurra, jag ser ung ut! (Minns vad nöjd mamma var när hon fått visa legg för något år sedan.) Sen konstanter hon att allt var i sin ordning och önskade mig grattis i efterskott.

Sen hittade vi badhuset. Det är första gången jag badar i något större än ett badkarl sen jag flyttade hit. Jag har försökt få med mig Gustav i flera omgångar, för det är inte roligt att bada själv, men det har aldrig blivit av att vi farit iväg. Men nu blev det så. Badhuset var väl ingen jätte höjdare och dyrt var det med, 50 kronor! Det fanns tre bassänger, en för bebisar en för större icke-simkunniga barn och en stor bassäng. En rutschkana som inte kan tävla med någon av de som finns på paradisbadet, en klättervägg som jag oroade mig för att den skulle gå sönder, en låg trampolin och ett inte så högt hopptorn. Det bästa av allt var nog bubbelpoolen där jag och Gustav satt ett bra tag. Vi klättrade lite klättervägg och vi kom så gott som överst (Gustav var snäppet bättre än mig), sen hoppade vi från tornet några gånger och lekt lite med flytleksakerna. Härligt att få vara barn igen, även om det inte är riktigt lika kul som det var en gång i tiden...
Efter en och en halv timme kände vi oss rätt nöjda och gick till varsitt omklädningsrum. Jag tycker att det är tråkigt att det inte finns någon gemensam bastu på de flesta badhusen.
Bastun var dessutom ingenting att hurra för, det var knappt över 70 grader! Så bastar man inte i norrland..
När jag skulle klä på mig visade det sig att min älskade gröna halsduk (som Evabritta virkat) är försvunnen. Jag kollar flera gånger, men den är borta. Det är andra gången jag tappar bort en stor halsduk i Trollhättan, tredje om man ska se till alla gånger. Undra var den kan ha tagit vägen, systemet kanske? Jag måste undersöka saken närmare...

Sen på vägen hem matar jag och Gustav måsarna med en bit mögligt bröd. Det är rätt roligt med måsar, de kan fånga brödbitar i luften!
Väl hemma värmer vi på kåldolmarna och äter upp dem tillsammans med couscous. Sen börjar jag med skoluppgiften, klipp i hop en stressad bild av Beck. Har hittat två riktigt talande bitar i alla fall. Ska försöka få det så intensivt och talande som möjligt på ungefär en minut...
Sen blev det som sagt melodifestivalen och cider.
Den med blåbärssmak smakade inte blåbär, utan snarare alkohol och kolsyra... Däremot den med smultron smak var betydligt godare. Fast Gustav höll inte med...

"Det finns en sorts cider som är god, den som smakar päron eller äpple (alkoholfri). Sen kan man göra den värre och bland i någon annan frukt. Sen gör man den ännu värre och kallar den 2,5 sen häller man i ännu mer alkohol och den blir odrickbar. Det finns bara en sort som är värre och det är den betska."

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att rätt låt vann i år ^^ Helt otroligt! Kommer bli intressant att se om hon går hem i Europa också. :) Själv gillar jag Norges bidrag starkt, trallvänligt och mysigt ^^