fredag, april 24, 2009

Samhälls debatt

Så var debatten i full gång!
Pirate bay fällda, och som jag förstått det på grund av torrenttrafiken för att uppmuntra till brott. Google har nu fått sig en anmälan (två killar från mitt älskade Ångermanland har anmält dem) också och ja, varför inte. Vi kan ju ta och anmäla blocket och tradera också, de förenklare försäljningen av till exempel stöldgods.
Jag säger inte att det är rätt att ladda ner film och musik olagligt och gratis, men samtidigt tycker jag att det här är helt fel väg att gå! Att skrämma folk och i princip hota dem, vilket ipred egentligen ger möjligheter till, brukar inte leda någonstans överhuvudtaget. Jag blir snarare mer upprorisk och vill göra motstånd mot det jag tycker är fel. Se bara på sd, hur mycket gratis reklam har de inte fått genom media. De förvandlas nästan till martyr när de håller sina möten under protester från andra. Det skapas vi och dom grupper..
Klart att de blir mer taggad av motstånd. (Samma sak med fotboll, inget får mig mer sugen på att vinna som en motståndare att störa mig på..)
Ladda ner, torrent är inte samma sak som olaglighet. Det finns faktiskt de som släpper delar av sitt material fritt för nerladdning, även om det är en väldigt liten del...

Jag tror själv att man från skiv- och filmbolagens sida måste komma med nya tekniska lösningar för att säkra sina skyhöga priser. Men samtidigt så måste det finnas andra sätt, åtminstone för väletablerade artister, att tjäna sitt leverbröd på annat sätt. Varför inte göra som sportklubbarna? Sponsring, supportervaror (t-shirts och annat trams) och kanske göra en turné som drar en betalande publik...
Något sätt måste det ju finnas, en mellanväg som gör alla nöjda.

Inga kommentarer: