tisdag, april 21, 2009

Årets Majblomma

Ett riktigt vårtecken är försäljningen av majblommorna! På min väg hem gick jag igenom Nordstan (i Göteborg) och där stod massa ungar med gröna "ryggsäckar" på magen med årets majblomma! Efter att ha kontakt lillasyster, som sålt tidigare år (ville inte göra bort mig och köpa av någon annan om hon sålde), så köpte jag två små blommor och en pin och den första som frågade mig efter samtalet. En liten glad mörkhårig pojke som blev ännu gladare då jag ville köpa blommor av honom!
Årets majblomma är röd och rosa med en grön plutt i mitten (se bild). Jag vet inte, jag tycker inte att de var särskilt snygga. Jag tycker bättre om de blommor som har två färger som är i större kontrast till varandra.

Den lila och vita som var samma år som jag föddes (1989) var väldigt fin och den lila och gröna 2001 gillar jag med!

Jag är uppväxt med majblommor hemma, mamma köpte alltid en liten majblomma åt oss som vi fick ha på vår jacka. De blev alltid lika tilltyglade efter att de började med pappblommor i stället för de i plast. Jag gillade de i plast bättre då de höll sig finare längre, men de i papp är säkert billigare att göra, vilket borde ge mer pengar till de behövande barnen och de klasser och föreningar som säljer blommorna.

Ett tag höll mamma på att samla in alla majblommorna för att vi barn skulle ha alla från det år vi föddes. Jag vet inte om hon fortfarande gör det, men jag samlar lite själv.
I fjol köpte jag också en pin, de går inte sönder..
Det är ganska smart av de som startade Majblomman att låta barn sälja dem. Barn är otroligt skickliga säljare bara i sig. Det är betydligt svårare att säga nej till ett gulligt barn i jämförelse med en finnig tonåring (vilket gör attjag tycker man borde sluta med lottförsäljning i tex. fotbollen).

Lite roligt är att de första majblommorna såldes just i Göteborg, 1907. Inkomsten gick då för att bota barn som var sjuka i tuberkulos. Numera är det direkta ekonomiska bidrag till sjuka och handikappade barn som är i behov av någon form av hjälp.
Majblommans hemsida är helt klart värt ett besök för den som vill veta mer!

Inga kommentarer: