torsdag, april 16, 2009

Påskhelgen

Här kommer de utlovade bilderna på påskpresenterna jag skapade i rekordfart strax innan och även lite under hemresan. Längst upp till vänster; lillebror Petter med sin scania tavla (som Gustav varit högst delaktig i). Han utbildar sig till lastbilschaffis och tycker om scania (och hatar volvo). Bredvid honom är lillasyster Josefin med sin nya muddar/armvärmare eller annat valfritt namn. Det är efter samma mönster som muddarna som kusin Johanna fick i julklapp. Fast jag tror jag fick till flätorna bättre denhär gången.. Övning ger färdighet..
Längst ner till vänster är pappas fötter och de första stora sockpar jag stickat. Fick till allting ganska bra efter mycket om och men. Inte helt nöjd med hälkilen och avmaskningen. Sista bilden är på mamma med hennes nya sjal, virkade med dubbelstolpar efter eget huvud..

På påskdagen var jag och pappa iväg till backen och åkte årets sista åk. Helt otroligt härligt, varmt och skönt. Man kände verkligen värmeskillnaden från dal till topp. Samtidigt som det var stor skillnad på föret där det var skugga och där det inte var det.
Sen var jag iväg till Häxan (Cheri) ett tag och grattade henne, hon fick en kaktus med rosa blommor av mig. Där var också en massa gamla vänner, bland andra Kozzan (Linda) och Elias, men även några som jag knappt träffat förut.
När jag kom hem hade pappa och mamma lagat min födelsedagsmiddag, men först fick vi cider i ett glas helt av is. En typisk grej som pappa pysslar med, små roliga men egentligen onödiga hushållsmaskiner är verkligen något han uppskatttar. Det var både kallt och blött med glasen, men charmigt var det.
Sen blev det majsgrejs till förrätt och därefter älgkött med pommes, till avslutning blev det pana cotta! Helt underbart gott!
Under det som var kvar av dagen tittade på gamla familjefilmer. När vi var utomlands "på rikligt" första gången, i Grekland, när vi var små och åkte griståg osv... Sen klådde pappa mig några gånger i rävspelet (Mickelspelet).

Dagen därpå, min sista dag hemma, kom Marielle förbi en sväng i sin nya stolthet, en jänkare. (Ni som är intresserade av bilen kan följa hennes upprustning av den på hennes blogg.) Jag fick åka en sväng i den och den mullra mysigt och folk vred nackarna av sig för att få en titt på de snygga tjejerna i framsättet, eller det kanske var bilen som intresserade...
Sen åt vi glas i solen snackade, fikade och snackade ännu mer...
Jag, pappa och Josse tog sedan en promenad till grannarna och deras getter och främst killingarna! Så sjukt söta och mysiga! Jag och Josse fick hålla i varsin liten. Jätte mysiga!
Kvällen gick mest åt till att packa och annat innan jag, Josse och mamma åkte till Sundsvall. Jag fick köra hela vägen och det gick mycket bra. Väl framme gick vi in på McDonalds och fikade lite medan vi väntade på att tiden skulle gå. Men när vi sen gick till stationen visade det sig att mitt tåg var en halv timme försenat!
Sen var det bara att säga hejdå och vinka till min lillasyster som hade kapppspringning med det långa tåget...

Inga kommentarer: