lördag, april 18, 2009

Fotboll och plugg

Jag vaknade ganska tidigt så jag tog min bok och tänkte passa på att läsa lite. Men det gick inte så jätte bra, efter bara någon sida hittade mina ögon på egna ord och snart även meningar. Det passade nästan in i bokens innehåll, men källkritiken är ytterst bristfärdig. I ungefär samma veva började Gustav vakna till liv och han blev betydligt intressantare en bunt papper mellan två pärmar..

När klockan sen ringde vid nio var det bara att kliva upp, nästan i alla fall. Gustav hann sätta fram frukost innan jag tog mig upp. Det har sina fördelar med en morgonpigg pojkvän, men sina nackdelar också, som när man vill ligga kvar och bara kramas en stund innan man kliver upp...
Efter frukosten packade jag snabbt ihop mina fotbollskläder och andra lämpligheter.
Sen panikcyklade jag bort till vår hemmaplan (som är avstängd), jag kom dit någon minut innan vi skulle samlas, ändå var jag bland de fem första.
Vi bytte om, taktiksnackade en del och sedan åkte vi bort till en gräsplan! Riktigt gräs med sin charmiga ojämnhet och jordfläckar, men ändå gräs!
Matchen i sig gick helt okej, speciellt med tanke på att vi lånat in tre spelare samt målvakt från Vännersborg. Jag var yttermittfältare och så bra som det gick idag har det nog aldrig gått på den positionen för mig! Jag hade till och med en målchans, men den försökte jag passa bort. Har aldrig sett på mig själv som någon målskytt, men jag får nog försöka ändra det tänket om jag ska fortsätta som mittfältare.
Men i slutet på första var jag väldigt trött i benen och kunde inte gå för fullt, så bara tio minuter in i andra blir jag ganska väntat utbytt. Var länge sedan jag spelade en hel match nu, men det kommer det med. Måste få igång springandet lite till så.
Men det är stor skillnad i hur mycket man springer på backen och mittfältet...

När jag kom hem satte jag mig och läste igen. Efter att ha läst det första kapitlet fick jag för mig att testa Rebeckas "Avväpna boken-taktik", den går ut på att först läsa igenom alla tjocka rubriker i boken, sedan mindre rubriker och bilder samt bildtexter. Jag tror att det funkade ganska bra, känns som om jag läst hela boken, på ont och gott. Jag har kommit på mig själv att fascineras lite extra av radions historia. Kan nog bero på att vi gjorde vårt medieporträtt om just en radiokanal men också för att historien inte går så väldigt långt bak i tiden. 1 januari 1925 sändes det första riktiga regelbundet återkommande radioprogrammet i Sverige. Sedan dröjde det ungefär 25 år innan vi fick två kanaler, P1 och P2, vilket hände ungefär då tv:n kom. Sen först runt 1990-talet fick kommersiella radiostationer, som typ rix fm och mixmegapol osv börja sända..
Något annat som intresserar mig är vem som äger de olika medierna, jag har lyckats hitta tre stora i Sverige om man bortser från public service, Stenbäcksägda MTG (tv6, tv3, cdon.com, rix fm, bandit, lugna favoriter, viasat osv osv osv....), Bonnier (som äger allt de kommer över, tv4, expressen, gt osv) och SBS (mix megapol, the voice, osv)...
Ganska intressant, eller är det bara jag som blivit knäpp?

1 kommentar:

Ann sa...

Det är på sätt och vis lite skrämmande att det bara är ett fåtal stora företag som i princip äger all media. Tänk om de får för sig att lura i oss något helt sjukt, det blir inte så svårt med den "media-makt" de har!