måndag, april 20, 2009

Bilägare!

Ibland är det snabba ryck som gäller. Idag var ett sådant fall. Hade trott att jag skulle sitta hela dagen och ruttna framför kurslitteraturen, men så blev det inte. I stället blev det en tur till Borås och några tusenlappar mindre på mitt konto.
De gick åt till den lilla plåtmaniken till vänster. En Mazda från 1997 som efter vad vi kunde bedöma är en fin bil. Den går i alla fall bra, lätt att styra och väldigt lätt att växla. Lite rost under, men inte något som ska vara någon större fara då den gått igenom besiktningen denhär månaden.
Man säger ju att en bilaffär alltid en dålig affär, men vi får hoppas att det här var en mindre dålig affär i alla fall.
Lämplig dag ska vi byta däck på den, tvätta bilen både in- och utvändigt.
Vi åkte tåg till Borås via Göteborg vid fem och kom hem vid elva någon gång, men kommer inte i säng förrän nu, då vi var tvungna att hämta min cykel också.
Vi fick väldigt bråttom när vi skulle iväg då Gustav ringde till bilens dåvarande ägare först vid tjugo över fyra och tåget gick fem. Så jag gav Tux mat lite snabbt, slängde ner en apelsin och en burk med kakor direkt från frysen i väskan, sen gav vi oss av. Då Gustavs cykel gick sönder i fredags så fick vi ta min, Gustav trampa snabbt och jag försökte sitta still på pakethållaren.
Men vi hann ganska lagom till tåget..

Jag läste lite mer, främst bildtexter och lite här och lite där i massmedieboken under tågresan till Göteborg. Jag har "avväpnat" den andra boken nu och det börjar kännas som om jag har rätt bra koll ändå. Jag ska nog läsa igenom böckerna till sommaren då jag slipper pressen, eftersom det faktiskt är intressant.
Sen ringde vi våra föräldrar som samtliga tyckte att det var ganska spännande med vårt bilköp och ville bli uppdaterade så snart vi bestämt oss.
På tåget till Borås så kom mitt fika väl till pass då vi var ganska hungrig efter att bara ha ätit frunch (svensk brunch) tidigare..

Vi tittade på bilen som ägdes av en tjej något år äldre än oss med utländskt påbrå. Fick provköra, kikade under motorhuven, tittade på servicepapper och kvitton samt annat vi tror var vettigt. Då vi inte kunde hitta några oväntade fel så prutade vi en femhundring och slog till. Men när vi skulle ta ut pengar höll jag på att få panik. Swedbankautomaten ville inte ta mitt kort och påstod att jag slog fel kort och sa senare att tjänsten inte var tillgänglig Jag vet att jag slog rätt kod vilket gjorde mig halvt vettskrämd. Som tur var fanns en riktig bankomat en bit bort som gladeligen gav mig de pengar jag ville!
Sen skrevs det på papper som postades och bilen var vår!

Bilturen hem är en historia i sig den med. Efter att ha gett både bilen och oss själva näring så började äventyret. Vi körde fel, på kanske 4 mil! Efter att ha kommit till en fyrvägskorsning och känt oss osäkra ett tag gick jag in på en mack och bad om en vägbeskrivning som jag fick av den trevliga personalen. Tur var väl det, vi hade tänkt åka åt helt fel håll...
Vi turades om att köra och fibbla med stereon. Ingen av oss kom särskilt bra överens med den. P4 spelade något "Dakapo" vilket innebar en massa gamla låtar och P3 var lika värdelöst som vanligt...
Efter vägen såg jag två älgar i diket mellan vägen och viltstängslet, jag hoppas verkligen att de hittar till andra sidan och inte blivit påkörda. Sen såg vi en massa rådjur också.
Men hem kom vi till slut. Det är svårt med bil i Trollhättan, jag tänker alltid i vägar som cykel och gångvägar...

På tal om cykel och gång, vi glömde totalt bort min cykel på stationen så vi fick en nattlig promenad när vi kom hem. Men nu är allting i sin ordning och jag ska sova bort några timmar så jag orkar plugga imorgon!

2 kommentarer:

Petter sa...

Verkar som ett bra köp då =)
Hoppas att det går bättre med orienteringen sen då ;P

Sara sa...

Gud vad kul :D Blir det någon road trip i sommar då? Du får köpa dig en GPS ;P