onsdag, februari 25, 2009

Tentadags, igen

Nu har jag fått mitt livs andra tenta i handen, utifrån en kommunikationsövning vi gjorde idag ska vi skriva 2 A4.Visst, det skulle absolut inte vara några problem, men då kommer det fina uttrycket "utgå i från litteraturen" in igen...
Bilden visar en typisk hierarki som är vanligt inom organisationer. Alla i gruppen blev en av dessa bokstäver, själv blev jag G. Alla fick fyra kort (som i kortlek) var, jag hade en femma, en knekt, en nia och en åtta. Övningen gick ut på att vi bara fick kommunicera med lappar och bara med den vi har en förbindelse (streck) till. Så jag fick bara skicka lappar med C, medan C fick skicka både till mig, F och A... Det var endast A som till en början visste vad uppgiften gick ut på, förutom att vi inte fick visa någon annan våra kort. Men efter att ha bytt kort (med c) så jag hade två åttor förstod jag ganska snabbt vad poängen var...
Uppgiften gick ut på att alla skulle ha fyrtal, men i en viss valör. Jag skulle tex. ha alla åttorna. Men sedan var ett ess (som A skulle ha) utbytt mot en femma. Vilket det bara var jag som visste om, men jag visste inte att de andra inte visste det...
Hur som blev det ganska tråkigt att sitta där längst bak och bara ha en att prata med. Så till sist började man skicka lite "sociala" informella lappar om löneförhöjning och bortskänkning av lappar. Medan A hade betydligt roligare och fick ansvara för att korten skickades rätt.

Så nu ska vi alltså dra paralleller mellan vår övning och en riktig organisation. Jag hoppas verkligen att de stackare längst ner har något att göra medan de sitter och väntar på lappar uppifrån..
Jag har ingen stor lust att börja med uppgiften idag, tänker på tok för mycket på framtiden, även om det lutar på mot Sundsvall nu. Men då tillkommer allt bök med flytt, vad som blir smidigast och billigast... Sommaren är i alla fall någorlunda klar, jag har smsat med Anna (chefen) på macken i dag och jag får gärna jobba där i sommar. Vilket känns bra, det är ett bra jobb, bra betalt och inte allt för lika varje dag. Fast att jag brukar kunna bli ganska less mot slutet så är det fortfarande ett bra ställe att vara på! Vem blir inte less på att tillbringa sommaren inomhus, menar jag...

1 kommentar:

Anonym sa...

Om du klickar på den lite fetare texten i inlägget kommer du till ett Youtubeklipp med bidraget. :) Annars kan du väl youtouba den själv :P