torsdag, februari 12, 2009

Hemtenta

Så då var det dags. Dags att ta reda på om jag lärt mig något på den knappa månaden jag har tillbringat på föreläsningar och med näsan i någon kryptisk bok.
Jag har fyra små krångliga frågor som vill ha långa svar (1,5-2 a4/st) som visar på hur mycket jag lärt mig. Sen måste jag referera massa till böckerna också. Men det ska nog gå att trolla lite med knäna, hoppas jag. Så känns det just nu, annars skulle jag nog inte ta mig tid att skriva här.

Igår däremot, då kändes det verkligen hopplöst. Dagen började inte speciellt bra heller. Jag var duktig och tog mig upp i tid (mycket beroende på att Gustav också klev upp). Gjorde mig klar och packade mitt tågfika. Kom till Göteborg i tid och hade bra flyt och behövde knappt vänta på spårvagnen. Jätte skönt. Jag hade till och med några minuter till godo när jag klev av spårvagnen och begav mig mot Linnesalen, bara för att upptäcka att den var tom!

Tänkte att det blivit ytterligare en saländring och gav mig av till de salarna vi tidigare varit i. Bara för att konstantera att de också var tomma. Efter att ha kollat på skärmen som visar dagsschema och sett att min klass inte fanns med där började jag ana oro. Jag begav mig till receptionen för att be om hjälp. Men hon kunde inte hjälpa mig. Så jag tog och ringde Rebecka (från Trollhättan) för att fråga var alla höll hus. Jag blev ganska chockad då hon svarade (man har inte telefonen på under föreläsningarna), hon tyckte genast synd om mig, för vi började inte klockan tio utan ett!
Hurra, helt perfekt. Jag som planerat att komma hem vid 2-3tiden och sätta igång med tentan direkt.

Vad gör man i Göteborg 3 timmar? Ja, gå i affärer eller läsa i någon av kursböckerna är väl det som genast kommer upp. Jag satte mig faktiskt och läste i ena boken. Men gav efter ett tag upp då de började använda begrepp som bara snurrade till allting för mig! Gå i affär var ungefär det sista jag ville göra. Så jag tog och åkte spårvagn hit och dit medan jag försökte ringa Gustav för att beklaga mig och tala om att jag blev sen hem.
Efter att ha åkt ingenstans överallt men i alla fall till Liseberg tröttnade jag på det och klev av i Nordstan. Då fick jag äntligen tag på Gustav som haft telefonen på ljudlöst. Vi kom fram till att jag behövde något mer att äta så jag köpte en panpizza och åkte till skolan och värmde den.
Sen var det äntligen dags för föreläsningen. Inte för att det var så mycket att längta efter, hon behandlade kapitlet i boken som jag tidigare gett upp. Hon lyckades inte göra det speciellt mycket begripligare...
Därefter fick vi tentan och ja, det kändes verkligen inte bra.... Sen var det dags att ta sig till Centralen för att vänta i 45 minuter på tåget, bara för att hamna mitt i ett gäng 30 åringar som diskuterade allt från tvillingar till försäkringskassan vidare till massageutbildningar och express house...

När jag precis skulle kliva av tåget ringde Gustav och sa att han var på Öb, så jag tog buss 21 istället för 24 och mötte honom där. Tro det eller ej, de har fortfarande inte fått in något garn. Jag tror jag ska ta ett snack med någon där snart.. Jag vill gärna göra klart min sjal.
Anledningen till att vi befann oss där var för att kolla priset på pulka och tefat!
Det är ju så att det råkar ligga lite snö på backen och Mikael har länge pratat om att åka pulka nu... Dock blev det inget köp, det fanns ingen enkelpulka där.
Så när vi kom hem hann jag mata Tux lite och skala en morot till mig innan vi gick över till "Mia" för att åka bort till Överby.
Där gick det betydligt bättre för oss och vi fick en svarta och röda pulkor och tefat. Tefat till mig och Adam och pulka till Gustav och Mikael. Sen tillbaka till lägenheten för att byta om, därefter åkte vi pulka på kyrkogården/parken. Vi var till en början inte ensamma och det var många som åkte där för oss.
Enda nackdelen är att man måste bromsa för att inte köra in i en stenmur och att det var en brant och hal backe att ta sig upp för. Men turen nerför var väldigt rolig!
När det var färdigåkt fick Tux komma med mig ut en sväng medan Gustav stekte hamburgare. Tux hade jätte roligt och skutta omkring och nosade på allting.
Kvällen slutade framför tv:n med tentan kvar i ryggsäcken...

Inga kommentarer: