lördag, februari 14, 2009

Simpor och Grodfötter

Är det någon som minns?
Ett barnprogram som svt sände 1994-95, den handlade om en familj snurpingar, en människolikande varelse fast som lever i vatten. Det såg ut som om de var en blandning av en äcklig form av sjöjungfru och människa. Det såg ut som om de ha strumpbyxor på sig, men med världens häng, värre än gällivarehäng, kan jag lova. Vilket medförde att de fick en underlig gång..
Sen "växte" det sjöväxter på dem och de var mörkgröna, ungefär som en slemmig sjö.
Om jag minns rätt var det fyra snurpingar, en sunkig pappa, en dotter, en son och en mamma. Jag har för mig att en av dem tillbringade mycket av tiden i badkaret De levde i en lägenheten tillsammans och skulle försöka leva ett så mänskligt liv som möjligt. Jag minns särskilt en scen, bara för att jag tyckte att det var så konstigt. De skulle tillaga fiskpinnar (givetvis tyckte de om fisk, då de var från vatten världen), sen läste de bruksanvisningen. "Sätt på spisen" vilket följdes med att en av snurpingarna praktiskt taget satte sig på spisen...
Jag tror inte att jag tyckte så mycket om programmet, men man såg på det i alla fall. Det var så det fungerade då det bara gick barnprogram en tid på dygnet...
Hur som, jag har försökt berätta om snurpingarna för Gustav efter som jag använder mig av ordet "snurpinghäng" då jag pratar om strumpbyxor. (Vilket går att motverka med ytterligare ett par trosor som man tar på sig utan på strumpbyxorna!)
Ibland önskar man att man kunde plocka en bild ur minnet och få det i ett format som gör att andra kan se det...
Men eftersom det inte går så efterlyser jag nu någon bättre bild eller helst ett filmklipp med dessa varelser?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååh! :D Jag har nog någon sorts hatkärlek till det programmet ^^ Minns det med kärlek, men är rätt övertygad om att jag inte gillade det. då det sändes :P Tror jag ska googla/youtouba det. :)

Anonym sa...

Åh :D Jag minns det också! Hittade en länk: http://www.youtube.com/watch?v=oG4z9vln1u0 Programmet hette för övrigt "Simpor och grodfötter" ;D