onsdag, augusti 27, 2008

Sommar på Statoil

Ännu en sommar har passerat med allt för lite bad, solande och slappande. Men en hel del pengar har den inbringat. Men idag var det tack och adjö, sitter med ett fint omdömme bredvid mig och massa lustiga minnen på näthinnan.. Kunderna hoppar självklart den listan.

Som han som stod vid automatpumpen. Efter en stund öppnar jag rutan och ropar: "Du står på automat!"
I stället för att inse faktum ropar han "Nej" tillbaka..
Smart, jag borde ju inte ha någon form av koll på vad man tankar vart och verkligen inte hur!

En annan stjärna var kvinnan som stod på "kassa- och automatenpumpen" där den magiska gula knappen regerar. Efter att det har pipigt ett tag ropar jag även till denna att hon ska trycka på den gula knappen. Till svar får jag "Pumpen funkar ju inte." "Jo, om du trycker på den gula knappen så.." Men hon envisas med att det är pumpen som det är fel på. Till sist går en annan kund fram och trycker på knappen åt henne. Därefter börjar hon toktrycka på den gula knappen, otroligt nog att den inte gick sönder!
Hur som får hon till sist sin bensin..

Men mannen förra sommaren tog verkligen priset. Han kommer in, fly förbannad, för han har minsan tryckt på den gula knappen och det kommer ingen bensin. Sara (sommarjobbade också då, hon är året äldre än mig) följer med mannen ut och frågar vänligt om han valt oktan.. Vilket han givetvis inte har. Hans förlägna min gjorde verkligen den dagen. Det är inte många jag-är-man-jag-kan-tanka som vill bli bemästrade av en ung tjej...

En annan skön dam är hon som blev orolig för att någon glömt en liten skål med chips på disken. Ja, det är något nytt vi börjat med, vi säljer chips i små skålar! Nej, inte riktigt, vi är snälla och bjuder på dem...


Det är svårt att komma på allt roligt som har hänt. Men sommarens statoilcitat måste nog även denna sommaren bli "Tryck på den gula knappen", med den eviga bubblaren "Ja, man får bonus på icakortet. Nej, det har varit så i snart sju år..."

(Favorit i repris!) Något annat som går att skratta åt är alla underbara sätt att säga korv i baugett alt. French hotdog. Korv i sovsäck, i rör, i påse, i ficka, runt bröd, sånt bröd man stoppar korven i ofta och gärna kombinerat med massa vulgära gester...

Tack och hej macken!

Inga kommentarer: