torsdag, augusti 28, 2008

Skogstokig

Jag har de senaste dagarna fått något snurr på att gå ut. Jag vill plocka bär, jag vill plocka svamp och sedan förädla dem.. Jag vet inte vad som har hänt med mig. Jag brukar verkligen inte gå ut i regnet och plocka slemmig svamp. Men det fick jag för mig idag. Måste ha varit något i röksvampen jag åt...
Man ska inte plocka svamp i platskasse så jag tog fram en i papp. Tänkte att den håller nog trots att det regnar. Jag hade inte räknat med att svamp är så pass tungt. Kassen gick följen i tu och det slutade med att jag bar hem svampen i famnen.. Tror jag tog på tok för många soppar, då det var de som vägde.
Vilket kanske var tur då mamma direkt sa åt mig att slänga bort alla skivlingar ganska omgående. Hon var inne på det säkra före det osäkra då det inte finns några soppar som är giftiga. Visst, det var så drygt att försöka hitta vad som var vad i böckerna och sju resor värre på internet...
Så, det får väl bli någon svampstuvning på macka senare ikväll när jag torkat lite.

Inga kommentarer: