torsdag, augusti 28, 2008

Sömn

Nu har flytten börjat påverka min sömn. Tankarna går runt i mitt huvud utan att jag tänker på något speciellt. Jag försöker uppmana mig själv att tänka på svart, enbart svart för att rensa huvudet. Men det funkar i max tio sekunder. Men räkna får då, det kanske kunde vara en idé. Det funkar ju i alla filmer, speciellt de tecknade. Allt som går film går ju också i verkligenheten, eller?
Istället för att det fåniga fåret hoppar fram och tillbaka försvinner till sist det vita fåret och ersätts av ett svart. Jag ger ganska snart upp fåridén och börjar räkna tyst ut i tomma luften. Men istället för att ge en lugnare rytm känner jag mig bara fåning och tills sist tar hjärnan över igen. Nu börjar den beskriva min tillvaro i ord. (Tack, jag är absolut inte medveten om att jag ligger i min säng och inte kan sova..) Ungefär, hur kan jag berätta om det jag är med om just nu fast i ord.. Det är inget nytt, utan har hänt mig massa gånger tidigare. Fast inte då jag ska försöka somna! Ett tecken på att jag skriver mycket bara..
Det var nästan svårare att somna i går kväll än det är kvällen innan julafton.
Men till sist somnar jag i alla fall.

Om man tänker efter så är sömn något helt fantastiskt. Du känner inte när du övergår från vaket tillstånd till sömn. När du sover drömmer du, ofta saker man kan relatera till det man upplevt/tänkt de senaste dagarna. Man kan ligga i flera timmar utan att äta, dricka eller gå på toa. Det är verkligen tur att kroppen sköter andningen automatiskt..
Dessutom kan man röra sig och säga saker utan att man är medveten om det. För att inte tala om alla sömngångare, det måste vara riktigt läskigt att gå i sömnen.. Det läskigaste jag varit med om var när min lillasyster sov med öppna ögon. Hon hade en alldeles tom blick..

I morse vaknade jag givetvis tidigt också. Vem hade väntat sig något annat. Men eftersom det regnade ute hade jag ingen aning om vad klockan var. Jag orkade inte kolla upp det heller utan antog att hon var runt nio. Jag kände att jag ändå inte skulle kunna somna om, jag var dessutom hungrig.
Till min stora förvåning upptäcker jag att mamma precis klivit upp. Hon frågar varför jag inte ligger och sover. Ja, det har jag inget riktigt bra svar på, jag brukar vara bra på att sova länge och vara seg upp på morgon.
På sätt och vis var det ändå bra att jag vaknade, jag hann be mamma kopiera mina betyg, kursintyg och omdömen Ser fint ut när man söker jobb med massa papper, eller ja, seriöst ut om inte annat.
Jag går ner för att jag inte kan somna om. Inser ganska snabbt att jag inte har lust att äta något. Däremot får jag till uppgift att tvätta kaninen lite. Sagt och gjort.
Sen går jag ändå upp till sängen och samma procedur som igår kväll upprepas innan jag kan somna.
Nu börjar det bli dags för frukost och sen ta itu med det sista av packningen. Imorgon bär det av här i från!

Inga kommentarer: