tisdag, augusti 19, 2008

Fanta B'good

(Ska jag äntligen få lyckas med mitt inlägg nu?! Blir fjärde försökte så hoppas, hoppas.. Tur att jag inte druckit upp all dricka.)
Det är inte svårt att förstå att Fanta hoppar på den nya trenden med nyttigare mat. De har nu blandat ner fibrer, vitaminer och fruktjuice i läsken. Sockret har bytts ut med fruktos (fruktsocker). Jag fick en impuls av nyfikenhet samt hunger och köpte en French hotdog med dricka idag. Att valet föll på den röda dricka var inte särskilt förvånade, röd mat smakar bra… Vilken den också gjorde, den påminde mycket om Fanta Exotiska bär. Men den hade en tydlig eftersmak som ”originalet” saknar. En eftersmak som kanske är fibrer? En aning surare var den också.
Men frågan kvarstår fortfarande om den verkligen är nyttig. Fibrer anses vara nyttigt, men med det inte sagt att allt som innehåller fibrer också är nyttigt. Jag skulle inte påstå att den är speciellt nyttig, att den möjligtvis är nyttigare än läsk, men fortfarande inte nyttig. Men det är inte lätt att veta vad som egentligen är nyttigt, det kommer hela tiden nya rön och företagen gör allt för att just deras produkt ska ses som extra hälsosam. Dessutom sägs det ju att det är väldigt mycket socker i vanlig juice så att den inte heller är speciellt hälsosamt.
Det är i alla fall bra att de lyckats behålla smaken, vilket apotekarna inte har gjort. Glad i hågen köpte jag min favorit läsk, Hallon soda, konstaterade att de gjort flaskan mindre och lagt till lite andra bär i den. Visst, säkert ingen smakskillnad.. Jo, tjena. Den var verkligen inte god. Jag måste nu hitta en ny favorit dricka…

1 kommentar:

Anonym sa...

Har dom ändrat om Hallon sodan?!?!
Hur duma får dom bli???
Den som var så god... ='(