onsdag, september 30, 2009

I try it all

Nu är jag less på att vara förkyld, två dagar är nog. Även om denna dag var långt i från lika illa som gårdagen. Har jag nämnt att jag inte kom i säng förrän klockan tre på natten? (Ja, mamma, i natt ska jag lägga mig tidigt.) Inte det bästa sättet att bli frisk på, speciellt inte då mitt vanliga "vakna-vid-sju-av-okänd-anledning" fortfarande gäller...

Igår var en spännande kväll jag provade diverse hälsokurer...
  • Drick mycket vatten - som sagt, jag drack minst tre liter under morgonen. Fick till och med magknip av det..
  • Vitlök - Jag har införskaffat finfina (dyra) piller på apoteket som ska innehålla vitlök. Torkat vitlökspulver som man sväljer och slipper smaken. Perfekt för mina smaklökar! I natt ska jag sova bredvid en klyfta... Rapportering kommer.
  •  Avkok - Jag tvingade jag i mig Hugos tips, ingefära, kanel och citron... Äckligt, äckligt!
  • Vanligt hedligt te - Gott och värmer skönt!
  • Honungsvatten - Tror inte det hjälper, men honung ska vara nyttigt...
  • Gurgelvatten - Fy f-n, aldrig mer! Ett glas ljummet vatten med (2 tsk) salt är bland det vidrigaste som varit i min mun.. Tror inte det hjälpte vidare mycket...
  • Rönnbär - 3 om dagen, de ska innehålla massa c-vitamin. En ska enligt Ann vara rdi (rekommenderat dagligt intag)...
  • Bad - Fotbad står det, fötterna ska vara varma. Jag stoppade ner hela mig i badkarlet..
  • Nässpray och halstabletter...
  • Ringa mamma - Sympati hjälper mycket!


Idag har jag tagit det lugnt, gjort klart mitt lilla häfte, eller mina små häften.. Efter att lämnat in dem, en timme innan deadline så for jag ner på stan och träffade Jill och Sofi. Vi gick och tog en fika, Cafe Charm, dyrt värre även om det var gott.. Vi pratade allt möjligt tok och lite grann om våra trycksaker.. Jag upptäckte att Tryckfelsnisse gett igen för att jag försökte trolla bort honom.. Han fick visst sista ordet ändå. Men om någon upptäcker felet ska jag skylla på Tryckfelsnisse... Det gäller att komma på bra svar på de frågor man kan tänkas få... Övertyga om det är det absolut bästa som man gjort...

Sen for jag hem och kröp ner i sängen har legat där sen dess. Jag håller på läsa Män som hatar kvinnor och nu börjar det bli riktigt spännande. Har kommit ungefär 330 sidor in i boken. Den blir bra när man kommit ungefär 100 sidor. Det bästa är att den aldrig känns långdragen... Mer tänker jag inte säga, så elak att jag vill förstöra bokupplevelsen är jag inte. Det verkar däremot filmen vara. Jag håll för öronen och blundade när trailern för filmen visades när jag var på bio...
Filmer har en förmåga att förstöra böcker, de tar bort ens egna bilder och förvränger ofta historien. Se bara på alla Harry Potter för att inte tala om Eragon filmen.

Nu har jag fått lite mat i magen, makaroner och korv, samt byggt på diskberget ytterligare. Ska jag vara ärlig har jag inte diskat sen Ann och Daniel åkte, i måndags.. Jag har inga stora tekoppar kvar och är inne på den gamla bestickuppsättningen... Men jag är sjuk och har jobbat hårt med trycksaken de senaste dagarna..
Men nu återstår bara redovisning på fredag. Vi har dessutom fått tillbaka tentat, ett C för min del, men två ynka poäng i från B. Surt värre..
Ja, för er som inte pluggar högskola så har de -äntligen- gjort om betygsystemets 4 gradiga skala till en 7 gradig! Underbart! A, B, C, D, E, F, Fx.. Där F är underkänt och Fx betyder att man har komplettering att vänta. A-E olika grader av godkänt där A är bättre än E (och de andra med för den delen).
Jätte skönt, aldrig mer något Vg++!

Jag hoppas bara att samma system kommer till gymnasiet och högstadiet med. Herr Björklund verkar ju vara i full gång att "fixa till" skolan. Så fort jag är frisk ska jag ta och sätta mig in i det. Jag orkar inte bli förbannad just nu.... LÄGGDAGS!

2 kommentarer:

Ann sa...

Sunt resonerat. Att uppröras innan läggdags är sällan nyttigt!

Typiskt att du fortfarande är sjuk, men om du har min sjuka, vilket du antagligen har, så går den över rätt snabbt. Peppar peppar.

Krya på dig! Kram

Nordic Rockabilly sa...

hehe, ja både böckerna och filmen är bra! såg "män som hatar kvinnor" med björnta, riktigt riktigt bra :)

kommer definitivt att se "flickan som lekte med elden" när den kommer på dvd!