tisdag, september 29, 2009

En tuff dag

Nu börjar det dra ihop sig till deadline. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte märktes på alla och en var. "Å nej, jag har glömt indrag", "Jag har glömt gemena siffror", "Jag skar fel"... Listan kan göras oändligt lång, tyvärr. För min egen del har jag gjort tre provutskrifter på det "riktiga pappret" och suttit och petat på små saker som ingen människa i världen skulle lägga märke till (med undantag för experter så klart). Men jag skulle gissa att jag utan tvekan hade kunnat sitta dubbelt så länge utan att få det helt perfekt. Kan något någonsin bli helt perfekt?
Jag känner mig ändå rätt nöjd med det jag gjort trots att jag tittar på alla andras och tycker att de är betydligt finare, mer fantasifulla och så vidare. Jag tror inte jag hört någon i dag säga att deras sak var finare än någon annans. Jag vet dock inte om det beror på vanlighet eller att alla helt enkelt suttit så mycket med sin egen trycksak att man blivit blind för dessa skönhet...
Jag har fem kopior av min trycksak i väskan och ska snart sätta mig och sy dem. Om man ska se till kostnad har jag nog en av de billigaste, mitt tryck, för alla fem inklusive provtryckningar, gick på så där 40 kronor. Det är mindre än vad vissa lagt ut på sitt papper. Kan kännas lite snålt, men för det ändamål min trycksak har så fungerar det. Jag har kommit på hur jag ska kunna motivera mitt val av papper..

Men innan jag syr dem ska jag försöka få något i magen. Jag är hungrig men samtidigt inte. Precis som när man är förkyld. För det ska jag inte sticka under stolen med, den här dagen har varit riktig kämpig. Dels upp tidigt, blev visserligen inget kritikutbyte, men tiden gick åt ändå. Kön till Vaktmästeriet (vårt "tryckeri") var extremt lång och givetvis så tog det massa tid.
Början på dagen drack jag minst tre liter vatten, vilket resulterade i massa toabesök. Det ska vara bra att "skölja ur" kroppen alla virus. Så jag hoppas verkligen att det hjälpte. Dock mättade allt vatten, så det var inte förrän vid tre tiden som jag verkligen behövde äta. Efter att ha varit iväg till tryckeriet, men glömt pappret kände jag att det verkligen var läge för en paus.
Sen var det bara traska dit och äntligen konstatera att det var dags att skriva ut alla exemplar! Sen började evighets görat att skära ut alla bladen - ett och ett...
Mitt i alltihopa fick jag världens magknip, jag skyller på vattnet och det sjukt låga skärbordet (som innebar att ryggen gick av och magen blev ihop tryckt).
Men nu är allting skuret och nu är det bara bindning och kanske tillskärning kvar.

Efter skolan bar det av till apoteket för att göra av med lika mycket pengar som alla med färgutskrift gjort... Så jag hoppas att det ska hjälpa mot något i alla fall. Ska ta och fixa lite nyponsoppa och läsa bipacksedlar. Synd bara att texten brukar vara så liten, jag vet inte om min trötta ögon klarar av att läsa den..

2 kommentarer:

Nordic Rockabilly sa...

nej, en trycksak kan aldrig bli perfekt. du måste ha insikten att ge dig när du uppnått nästintill perfektion, annars blir din design överarbetad och då blir det oftast bara fult :P

Nordic Rockabilly sa...

nej, en trycksak kan aldrig bli perfekt. du måste ha insikten att ge dig när du uppnått nästintill perfektion, för annars blir din design överarbetad och då blir det oftast bara fult :P