För flertalet månader sen fick Skolministern ett mail (finns att läsa nedan) av mig angående att de ska skriva in skolk i betyget. Igår fick jag ett "riktigt" svar. Kan inte säga att jag är helt nöjd med det. Verkar inte som om de förstår hur jag menar....
Det verkar inte heller som om de vet hur det går till i skolan! Man får inte terminsbetyg i gymnasiet, det är i högstadiet man får det. Dessutom är det inte föräldrarna som får betyget i handen om man har en snäll lärare som skriver ut kursplanen åt en vid varje terminsslut.
Det behöver inte heller bättre av att föräldrarna får betyget med frånvaro siffrorna i handen. Det är faktiskt inte alla föräldrar som bryr sig om det heller. Under gymnasiet är det dessutom ganska vanligt att man flyttar hemifrån också. Hur lätt är det inte att "glömma" betyget kvar i lägenheten ect i fall föräldrarna skulle fråga.
Mitt förtroende för regeringen höjdes inte direkt av svaret jag fick.... Otur för dem att jag numer får rösta!
Och för er som missat vad jag skrev till Skolminister kommer här mitt brev...
Skolk skrivs in i betyget Din frånvaro kommer i framtiden att redovisas i terminsbetygen och blir obligatoriskt i såväl gymnasium som grundskola. Registreringens förhoppning är att den skärpta kontrollen ska dämpa den utbredda frånvaron i landets skolor. Regeringens plan är att skolk ska skrivas in i betygen från och med vårterminen 2010 eller senast från och med vårterminen 2011.
Källa: Regeringen
Den här uppgiften fick jag skickad till mig i ett mail, och jag hoppas verkligen att det inte är sant!?För det skulle vara så orättvist att det inte går att sätta ord på det.
Jag har själv, i princip, aldrig skolkat och är lite av vad man kallar "pluggis" så det är inte så att jag har något att skämmas för.
Jag sa att jag i princip aldrig har skolkat, det är klart det funnits tillfällen då man inte har gått på lektionen. Det händer alla, även den bäste. Jag minns en gång, mitt första år på gymnasiet då jag och några till tog initiativet till en "grupp-strejk", vi struntade helt enkelt att gå på en viss lärares lektion. Anledningen till det att vi skolkade var att vi ville göra vår röst hörd, vi ville se någon form av förändring. Hon behandlade oss inte med respekt och vi tyckte inte att vi fick ut något av hennes lektioner. Vi var inte ensamma om våra åsikter, det fanns lärare som delade dem med oss.
Hur som helst så tror jag inte man blir av med skolkandet genom att ha med det på betyget. Skolkar man så det kanske inte betyget som är syftet till att man är i skolan överhuvudtaget, eller vad tror ni?
Det tror inte jag. Jag tror att betygen är bland det sista man bryr sig om. Att skolka handlar i alla fall inte bara om att man är omogen, utan det kan finnas andra orsaker som man inte ser eller kan förstå. Tonåren är som bekant en ganska svår tid, det är mycket som händer och det kan lätt bli rörigt. Skulle närvaron hamna i betyget tror jag att arbetsgivarna för en gångs skull skulle börja bryr sig. Vem vill ha en anställd som kommer för sent eller kanske inte kommer alls?
Ingen, så vitt jag vet. Men jag tror att alla som vill kan passa tiden. Det handlar om motivation. Det är där problemet sitter! Istället för att skriva upp frånvaron på ett papper tycker jag att man ska satsa på att motivera de som väljer att inte gå på lektionerna.
Någon anledning måste det väl ändå finnas. För om alla mådde bra och tyckte skolan var rolig skulle man väl inte skolka?På högstadiet hade jag en helt fantastisk tyskalärare. Trots att tyska långt ifrån var mitt favoritämne och det ibland hände att jag inte gick dit och ofta kom för sent så gav hon inte upp. Hon fortsatte vara trevlig och hjälpte mig väldigt mycket. Lärare som bryr sig och vill hjälpa en till rätta istället för att klandra och förmana en är ett stort steg på vägen!
Men för att lärarna ska orka med det, utöver allt annat behöver de hjälp!
Satsa hellre på mer resurspersoner inom skolan det kommer att ge bättre resultat!
Jag tog i våras studenten och känner att jag mycket väl vet vad jag talar om så jag hoppas du tar till dig den kunskap som jag delar med mig av och agerar utifrån den.
Här har ni det fina svaret de var generösa nog att dikta ihop åt mig.
Hej Rebecka!
Du har skrivit till skolministern om skolk i betygen i gymnasieskolan. Jag har blivit ombedd att besvara ditt brev.
Utbildningen i gymnasieskolan är frivillig men elever som har börjat i gymnasieskolan måste delta i undervisningen. Att det inte är frivilligt att delta i undervisningen följer bl.a. av bestämmelserna om frånvaro i gymnasieförordningen. Utgångspunkten är alltså – om än inte tydligt framskrivet – att eleven förutsätts vara närvarande.
År 2006 infördes en ny bestämmelse i gymnasieförordningen om att rektor ska se till att en kontakt upprättas mellan skola och hem när eleven har olovlig frånvaro. Skolan har dock inget lagstöd för att självmant kontakta föräldrar till myndiga elever.
Att notera olovlig frånvaro i antal timmar eller lektionstillfällen i terminsbetygen kan vara ett sätt att ge vårdnadshavare kontinuerlig dokumentation av den olovliga frånvaron och eleverna ytterligare ett incitament att närvara vid undervisningen. För att skolan ska kunna införa uppgifter om elevers frånvaro i betygsdokumenten krävs emellertid författningsändringar.
Regeringen avser att återkomma till bestämmelser om frånvaro, bl. a. vad gäller om olovlig frånvaro ska anges i betygsdokument, inom ramen för det pågående arbetet med en ny skollag.
Med vänlig hälsning
Annika Bengtsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar