måndag, januari 12, 2009

Checklistan en aning kortare

Nu har jag snart varit i Trollhättan i två dygn. Igår kväll var jag och Gustav över till "Mia" med två kakor. Båda nya recept, en vaniljkaka och något som påminde om snoddas. Båda två blev godkända av samtliga.
Vi hade lite problem med snoddaskakans glasyr, det ville sig inte bättre än att florsockret tog slut. Efter rådslag med mamma började vi krossa socker i morteln, det visade sig fungera. Även om det var jobbigt och inte att föredra.
Vi blev kvar hos grannarna ett bra tag och när vi kom hem igen hade vi en gammal laptop i beståndsdelar med oss. Jag skulle få prova att bygga ihop den, anledningen till det var att Mikael, ägaren, vill ha en anledning att kasta den... (Man kan inte kasta något som faktiskt fungerar.)
Ganska roligt att få se hur det egentligen ser ut, lite klurigt att komma på hur allt ska sitta. Men Gustav var med och hjälpte till, fast han hjälper på tok för mycket. Men jag antar att det är svårt för honom att låta bli.
Efter att ha pillrat lite på datorn och fått de flesta delar på rätt plats var det dags för sängen.

I morse tog det tid att komma upp. Gustav hade ställt väckaren på åtta, den väckte mig mitt i dröm om bio, försening och mobiltelefon och flykt. Jag puttade till Gustav och sträckte mobilen till honom, han mumlade till och tog telefonen. Sen när han var lite mer vaken började jag berätta om min dröm för honom, men mitt i den blev jag för trött och fick ingen reaktion på vad jag sa så jag somnade om. Vilket det visade sig att Gustav också hade gjort.
Men lyckligvis vaknade vi vid kvart över nio. Jag passade på att tala om för Gustav att han skulle till skolan om en timme och då flög han upp.
Sen klagade han på att mobilen inte väckt honom, men jag lyckades övertyga honom att han visst vaknat och somnat om.
Efter att ha gjort oss tillräckligt mycket i ordning tog vi en rask promenad in till högskolan där vi sedan gick skilda vägar.
Jag började med att gå till arbetsförmedlingen och vänta minst 10 nummer på min tur. Sedan klagade jag över den halva regnskogen de skickat åt mig och fick lite hjälp och svar.
Nu ska jag skicka in papprena igen och hoppas på lite pengar.

Vad som stör mig en aning är i fall att jag hoppar av utbildningen måste jag vänta ytterligare i tre månader innan jag kan få ersättning igen. Men sen när blev arbetsförmedling värt mer något än något som katten släpat in.
Efter arbetsförmedlingen styrde jag stegen mot polisstationen. Inte helt oväntat hade de inte hittat åt min cykel. Men jag passade på att ta reda på var cyklarna de får in tar vägen då de inte ryms hos polisen längre, Meleruds auktionkammare. Kanske kan vara värt att kolla upp, kan kanske köpa en begagnad cykel där?
För en ny cykel behöver jag! Var och kollade på den enda sportaffären som finns i centrum. Hittade en som kan vara ett alternativ där. Men ska bort på Överby innan jag bestämmer mig.
Jag vill ha en som liknar min gamla, helst den gamla förstås En damcykel som inte är damig.
Jag är komplicerad och bestämd när det gäller att köpa sånt man inte har så mycket av. Ungefär som skor, mobiler, almanackor och nu även cyklar.

Jag hann också med ett besök i bussinformationen, eller vad det heter. Jag fick tidtabeller på bussar och tåg mellan Göteborg och Trollhättan och lite behövlig information.
Sen gick jag en stund på stan med, utan någon större glädje..
När jag var klar, tog inte så lång tid var det länge kvar till tre då Gustav uppskattat att han skulle sluta så jag gav mig av hemåt Vädret här nere stör mig verkligen, inte nog med att kyla är vindar med fukt och snön inte existerar så kan det inte bestämma sig. Det är uppehåll samtidigt som det inte regnar utan blåser omkring regn så man blir blöt lik förbannat...
Jag har dragit ner persienerna så jag slipper se eländet.

När jag kom hem värmde jag mig med en kopp te. Sen tog jag och bakade lite bröd och försökte rensa lite i min regnskog i form av papper. Jag börjar tro att jag har fått lite ordning på det hela nu... Skönt att det snart är över.
I min brevlåda låg tre brev till mig, tråkigt nog inga personliga, men ändå välkomna. Det ena, det bästa, var i från Göteborgs Universitet - institutionen för journalistik och masskommunikation. Jag var varmt välkommen att börja plugga till våren, börjar den 19 januari, alltså om en vecka.
Jag kommer vara toknervös, massa nya människor att försöka göra ett gott intryck på, dessutom kommer jag vara bland de yngsta, om inte den yngsta!
Jag tycker inte om första intryck, framför allt för att de oftast sätts utifrån utsidan! Ibland går det inte att undgick att tänka han/hon är nog på det sättet genom att bara kolla vad de har på sig.
Andas in, andas ut. Det kommer nog gå bra och om inte, då får du motvisa att första intrycket inte alltid stämmer!
Sen var det papper från banken med massa besked om uttag, inte speciellt uppmuntrande och sen ytterligare ett kuvert från csn.

Nu är Gustav hemma och jag ska snart ta och börja med maten och röja i köket. Diskhögen börjar bli hög som ett berg efter all bakning nu.

Inga kommentarer: