söndag, augusti 02, 2009

Virkning och Jobb

Idag har det varit en ganska jäktad dag på jobbet, men ändå inte så mycket som väntat. Urkult och Storsjöyran passade båda två på att avsluta i dag/igår. Vilket resulterar i mycket folk i rörelse efter vägarna. Vilket i sin tur skapar längre toakö än kassakömacken. Även min bror kom hem idag och med sig hade en mörklila palestinasjal till mig! Härligt och Tack.
Tråkigt nog var han trött så han gick och la sig tidigt, så det blev inget umgås..
Istället gjorde jag klart dagens sköldpadda, den med ljust skal. Jag virkade den med mörkt skal igår, regelrätt efter mönstret. Den ljusa har jag gjort med måttstöd från mönstret..
Hur olikt måste ett mönster vara ett annat för att räknas som ett eget?
Fakta uppgifter, så som 3 dl socker (i ett recept) har ju ingen upphovsrätt (därför kan sockerkaksrecept stå i mängder av böcker utan att det är olagligt), är det inte likgiltigt med 3 fm? Sockerkakor säljs ju huller om buller av barn som samlar pengar till klasskassan/resan...
Sen kan man ju inte ta patent på idéer eller upptäckter heller och att göra en sköldpadda kan knappast vara en unik idé..?
Jag tycker det är små intressant med upphovsrätt och copyright. Jag har skickat mina funderingar till copyrightsidan.. Så får vi se vad jag får för svar. Jag ska ju sälja på marknad med syster och det vore olyckligt att bryta mot någon av alla lagar...
Mormor blev glad för den virkade duken i alla fall, så det var värt de vakna timmarna.

Nu borde jag gå och lägga mig, ska upp tidigt i morgon vid åtta. Men skönt nog slutar jag vid ett, äntligen en dag som blir upphuggen. Tre av fyra dagar har jag slutat strax efter nio... Så nu hoppas jag på lite sol så att jag kan sitta ute och virka!

3 kommentarer:

Sofia-Sobeide sa...

Kul att du hittade till min blogg så att jag också hittade din :).

Ja jag tycker också att det är lite konstigt med copyright på mönster. Ingen har väl copyright på recept heller..? Då jag börjar sälja mönster så tror jag nog jag tänker låta folk göra vad de vill med figurerna de virkar. Hur ska jag kunna kontrollera att ingen säljer figurerna och vad kan jag göra åt det...? Inte så mycket tror jag.

Det är bara trevligt att du länkar till mig :) jag ska också lägga till din blogg i min blogglista.

Så söta sköldpaddorna blev:) Och kul att du bestämt dig för att sälja på marknaden!

Kram
Sofia

Anonym sa...

Det finns ju nåt som heter mönsterskydd också.

elisabet

Frida sa...

Hej! Svarade på Din kommentar på min egen sida och såg sen att Du hade en själv så jag skriver på båda ställena. Vilka fina sköldpaddor:) (tycker jag känner igen dem). Såg också en jättefin sjal. Visst är det roligt att virka.
Ska titta runt lite mer på din sida sen. (Är på jobbet nu).
Ha det bra och virka vidare!
Gerd, (Idas mamma)