torsdag, augusti 20, 2009

Samhällig

Så var det dags att ta fram symaskinen då! Jag blev ofrivilligt väckt klockan sju (!) i morse och kunde inte somna om. Vädret utanför mitt fönstret uppmuntrade inte till att kliva upp. Men efter en stund fanns det bara det eller ligga rastlös i sängen att välja på. Så jag tog det lugnt och försökte bättra på min allmänbildning lite genom våra public service kanaler. Först blev det p1 och medierna (p1 är bättre än man tror!) sen lite dokumenter från gamla kära svt, en om Auschwitz (känner extra starkt för det stället efter mitt besök där), ett avsnitt debatt (ja, jag tycker bättre om det programmet sen jag var med där) och två om seriemördare (?) Thomas Quick och hans syn på vad som egentligen hände när han erkände och dömdes för massa mord.. Ganska intressant (om jag ska vara så vuxen av mig och erkänna), vilket skop för journalisten! Det är sånt jag vill jobba med, gräva och avslöja dolda saker!

Men medan jag bättre på mina samhälliga kunskaper (och ökade mitt kulturella kapital) blev bandet till väskan färdigstickat, knappen påsydd och en vit blomma virkad (fy skäms på mig att bryta virkförbjudet!)...
Sen plockade jag lite svartvinbär och brände mig på brännässlor innan jag tog cykeln till jobbet. På jobbet fick jag också lite samhällsinformation av ett gäng militärer som var ute och körde en gammal kanon på ett släp. En kanon som användes vid "Sveriges sista slag" om Finland utanför Ume. På tal om det, har ni lagt märke till den nya enkronan (det är svårt att inte göra det då man jobbar i kassa) ? Den med en rättlad sida, väldigt ful, men det är i alla fall för att för 200 år sedsan tillhörde Finland Sverige. Kronan tillverkas till och med i Finland. Det ni! Finlandssvenska enkronor, tro om de snackar som söta mumintroll!
6 timmar senare cyklade jag hem igen, fick god middag och nu har jag hamnat här.
Men som sagt, dags för lite symaskin!

1 kommentar:

josefin den allsmäktige sa...

Sorry Becka, men jag måste bara rätta lite här.. *Finland inte Finnland.
Hahah, tok!