måndag, augusti 17, 2009

På havets vågade vågade våg, så skummet yrde

Lördagen var en solig dag, fast det blåste kallt. Så mina soltimmar blev inte fullt så underbara, men jag låg ändå i bikini på däck. Ibland somnade jag till och då var Henke snabb att lägga på mig filten som jag rullat in mina kalla fötter i. Då blev det väldigt svårt att motstå frestelsen Men min plåga gav ändå resultat, min rygg är liiiite brunare...
Vill man vara fin... Eller i mitt fall även tjäna lite pengar.

Vi gick i land på Mjältön och grillade middag, hamburgare för min och Gustavs del. Sen när vi kom tillbaka till båten hade den kölen i sanden, vilket inte var bra, så vi la av och begav oss i stället till Ulvön. Där gick vi i land på ungefär samma ställe som vanligt.
När vi gav oss av från Mjältön var det inte längre tal om att försöka sola, utan då kurade vi inne i ena sovhytten framför den nya fina tv:n. Filmmys, helt enkelt. Men det varade inte så länge, det kom stora vågor och kombinationen av en gångande värld och dålig luft (det lilla syret som fanns blandades med dieselavgaser) gjorde mig illamående.
Så det var bara att ge sig ut, vilket visade sig inte vara så bara. Först gungade det till så jag slog huvudet i taket (har en fin bula numera) och sen föll jag ner på golvet och fick ett brännsår på knät (som alla och en var lyckades stöta i senare)...
Men friskluften hade en god verkan på mitt mående.

Sen gick vi i land på Ulvön, tog lite promenader och besökte de trevliga toaletterna! Sen blev det dags att natta...
Dagens därpå var däremot inte särskilt upphetsande, vaknade ganska tidigt. Men det regnade och blåste extremt mycket ute, så tanken på att kliva upp lockade föga. Inte heller kunde vi ge oss av mot hamnen. Dumma vågor!
Vi fick vänta enda till klockan ett innan vi vågade oss i väg. Och vilken åktur det kom att bli!
Vi var tvungna att ha kapellet uppfällt dels för regnet men också för vågornas skull!
Så friskluft för nio lungor fanns det inte riktigt.
Det blev en helvetesfärd i två timmar varvid ankaret hoppade av båten mitt i de värsta vågorna, vilket inte gjorde att det gick fortare! Dock hade vi tur att lina fastnade i stegen efter bara några meter, så risk för att det skulle fastna i botten fanns i alla fall inte.
Jocke gjorde det mycket bra bakom ratten som såg till att båten inte välte men samtidigt tog sig framåt.
Det får väl ses som en bedrift att det bara blev en spya! Och att inte hela inredningen brakade ner i golvet, även om mycket gjorde det. Men visst blev det några löften om att "aldrig åka båt igen".. Dock inte från min sida, jag klarade mig förvånansvärt bra, men det beror nog på att jag tog chansen att flertalet gånger sticka ut huvudet för att få "riktig" luft i lungorna.

Kvällen ängades mest åt att ta igen sig hemma hos Gustav, men vi skrev även under hyreskontraktet och skickade in det. Så nu är den vår, lägenheten! Ska bli härligt med en större lägenhet än sist, trots att det blir x antal tusenlappar mer i månaden..

Sen var det ju det här med ryggen också. Jag ska göra klart mina påbörjade virkprojekt (2 tawashi) och därefter får jag gömma undan virknålarna i stund. Jag hoppas verkligen att man änvänder andra muskler då man stickar, för det kommer att bli mitt substitut. Jag har en bild på en underbar väska i mitt huvud som jag ska ge fysiskt liv åt!

Nu sitter jag och väntar först på att pappa ska komma hem och därmed middag, ryktas om pizza! Sen väntar jag även på att älsklingen ska dyka in. Jag har jobbat den tidiga tiden idag (hurra!), städat på rummet, tvättat, bäddat om i sängen och bakat en kaka. Dessutom fixat till håret, vilket jag borde göra oftare. Blir så mycket bättre när jag har rakt hår, men jag är väl inte den mest fåfängda människan på jorden antar jag. Men jag ska försöka bättra mig till skolstarten.

Inga kommentarer: