onsdag, juni 10, 2009

Tankar kring tv för individen

Jag har för ett tag sen, om en aning sent, upptäckt hur underbart det är med svtplay. Jag gillar den nya synen på public service, att det inte bara ska vara bra, innehållsrika, vettiga och lärorika program, nej nu ska det vara anpassat så pass att jag kan se programmen när jag vill och hur många gånger jag vill dessutom! Helt toppen. Men givetvis ingen fördelar utan nackdelar.. Jag har hört att det finns förslag på att alla som har en dator också ska behöva betala tvlincens nu.. Antar att det bara är att bita i det sura äpplet, för billigt är det verkligen inte. De borde ha studentrabbat! Visst det kostar mycket att göra tv, det är mer jobb än man tror bakom de flesta program..
Sen gör ju de reklamfinanserade programmen likadant och lägger ut en del program. Fördelen för oss tittar är att vi slipper massa reklam (i alla fall om man jämnför med när de sänds på tv). Men det är också en nackdel, vilka företag vill betala för reklam som ingen tar del av. Det finns massor av sätt att undvika tvreklamen numera. Den reklam som vi var så fascinerande av i början.

Det finns två olika sätt för tv att få in pengar, antingen genom att tittarna betalar (läs tvlincens eller "boxerpaket") eller att företagen betalar (se reklam).
Jag tror helt enkelt att reklambranchen måste skärpa till sig om tvreklamen ska leva vidare. Några som har lyckats väldigt bra med detta är Ica. Vem har egentligen så mycket emot att se Ica-Stig våndas över sin ålder medan han visar veckans varor. Jag minns när de hade Ica-sången.. "Ica egna varor - som är jätte bra.. Tjall lalla!"

Medan danonino yoghurt verkligen gjort ett bottennapp! Två barn som står och läser hur väldigt nyttig och naturlig youghurten är. Hur tråkigt som helst! Eller varför inte lensway med deras blinkande öga som jag får lust att spy över!

Nej, bättre reklam så att det intresset för reklamen kommer tillbaka och vi tittar slipper betala hela notan!

Reklamplacering i filmer och program (se bingolotto) är också ett alternativ som kan vara helt okej. Så länge inte filmen går ut på att göra reklam för en mobiltelefon eller ett bilmärke (se James Bond)...

Inga kommentarer: