fredag, juni 26, 2009

Lm-sjal


Här kommer en bild på min näst senaste sjal (fler sjalbilder kommer så snart min fotomodell, lillasyster, kommer hem). Givetvis blev det en matchande blombrosch också...
Mönstret till denna fick jag från en tjej, Sofia, på sysidan.. Mönstret på blomman kommer från början från Garnstudion, men då mitt minne sviker så blev det en egen variant där..

Mönster på sjalen:

varv 1: Lägg upp 318 luftmaskor
varv 2: En fastmaska i den 13 lm från nålen, därefter 7 luftmaskor och fastmaska i den 5:te lmmaskan, upprepa längs hela "lm-bandet"
varv 3: Vänd på sjalen och virka 4 smygmaskor i bågen längst i kanten, *därefter 7 lm och en fm i den mittersta maskan på nästa båge*, upprepa *-*

Upprepa varv 3 tills enbart en båge kvarstår, tag av garnet och fäst trådarna. Gör fransar!


Sjalen virkas från den längsta sidan (översta) till spetsen längst ner. Det minskas med en båge varje varv (1/2 per sida).
(Tips för jämnlånga fransar: Linda garnet runt en bok, cdfodral eller annat med rätt längd och klippa sedan i ena kanten.)



Beskrivning på blomman (från Garnstudion):
varv 1: 8 fm om ringen, avsluta med 1 sm i första fm.
varv 2: * 3 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* totalt 4 ggr, avsluta med 1 sm i första lm.
varv 3: Virka i varje lm-båge: 1 fm, 1 st, 3 dbl-st, 1 st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i första fm.
varv 4: Vik bladen mot dig och virka 2 st i varje fm från varv 1 = 16 st, avsluta med 1 sm i första st .
varv 5: * 3 lm, hoppa över 1 st, 1 fm i nästa st *, upprepa *-* totalt 8 ggr, avsluta med 1 sm i första lm.
varv 6: Virka i varje lm-båge: 1 fm, 1 st, 4 dbl-st, 1 st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i första fm, klipp tråden och fäst denne.

1 kommentar:

Katarina Nimrodsson sa...

Hej
Var in på sysidan och såg dina fina sjalar du är verkligen duktig Nu skall jag försöka mig på en sjal som du har gjort Tack så mycket för att du har lagt ut mönstret på den

vänligen katarina från sysidan