måndag, mars 17, 2008

Sörlänningar + snö = ?

Vi var långt ifrån ensamma att överraskas av vädret. Men inte hade jag någon aning om hur dåligt förberedda folk är på lite snö, det är ju inte mer än 3 decimeter..
Jag hörde på 45 minuter tre (olika) ambulanser och en helikopter Vägarna var allt annat än plogade och bilarna slirade. De slirade så mycket att man började fråga sig om förarna någonsin sett snö tidigare, eller i all fall om de kört på halt väglag. Körde de fast försökte de gasa sig lösa och gick inte de försökte de backa och grävde ner sig mer i stället..
Jag tror inte ens av hälften av bilarna hade vinterdäck ens! Det är ju till och med olagligt att inte ha det nu! Vinterdäck måste man ha från december till sista mars!
Det blev verkligen kaos här nere, lite roande för en med lite snövana.. Det var skolor som stängdes, folk som inte tog sig till jobbet och en del stora vägar stod still.
Sen vad hade de att skotta vägarna med, "grustraktorer" och små trädgårdstraktorer. De skottade upp gräskanterna på gångvägarna, de har ju inte utmarkerat var vägkanten är!
Vad lite snö kan ställa till det när den tar en på sängen..

Lite kul är att det inte har snöat sen jag var här sist! Snön kommer då jag är här, är ju passande..

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ganska så roligt att de -alltid- får kaos när det kommer mer än tre cm snö. :P Som du säger, inga vinterdäck samt NOLL plogbilar. *skakar på huvudet* Nej, tacka vet jag Norrland<3!