fredag, mars 14, 2008

Passivrökning är INTE gratis

Fan vad det kostar på. Jag börjar bli riktigt less på den rökande farbron idag. Jag försökte räkna ut ungefär hur mycket han röker. Men det gick inte så bra. Men ungefär en gång var tionde minut skulle jag gissa på. De har en ganska stor lokal (även om det inte känns så på grund av all röra), men man kan sitta en ena änden och känna när han röker i andra!
Jag hade hittat på en ny taktik idag, jag "tog" hans jobb innan han hade hunnit komma. Men tanke var att då skulle han kanske fara hem snabbare. Fast så blev inte fallet.
Hur snabbt jag än rundade hörnen på pappskivorna och David plastade in dem så gick farbron inte hem. (Vi gjorde pappskivan till dammsugarpåsförpackningar (vilket fint ord) det står vilken dammsugare som passar med vilken påse.)
Idag fick jag fara hem tidigare, det är ju helg, sen ska jag på träning idag.
När jag kom hem vill Gustav inte så frivillig att krama mig, han frågade om jag hade rökt och bad mig ta av mig tröjan. När jag till sist fick min kram så luktade även mitt hår rök. Det är verkligen illa, för att citera Gustav; "Du luktar som en gammal inrökt volvo."
Förvånar mig inte.
En dusch kunde i alla fall råda bot på problemet! Hurra för schampoo!
Fast det var egentligen inte så bra att duscha nu, jag måste ju ändå duscha efter träningen. (Man ska inte duscha för mycket) Men jag kan inte gärna gå omkring och lukta rök!
Jag tycker verkligen att det är nonchalant att gå omkring och röka inomhus på jobbet! Det är respektlöst mot oss andra. Det är ju "bara" 25% av röken som går direkt in i rökarens lugnar, resten andas ut. Hur rättvist är det att jag ska få "rökarcancer" (lugncancer) då jag inte röker!
Det finns ju de som verkligen kan ställer sig i mitt i en folkmassa och röker. Man borde införskaffa rökrutor. Så det blir enklare för oss antirökare att komma undan.
Jag har själv testat röka några gånger (max 4 gånger) och jag förstår verkligen inte tjusningen med det! Jag kan tänka mig (men inte förstå) att det kan vara svårt att sluta. Men varför ens börja?!
Det smakar inte gott, och bara tanken på vad tjäran gör med lungorna och hjärtat gör mig spyfärdig! Har svårt att komma på ett bättre sätt och på lång sikt förstöra sin kropp! (Dessutom kräver det ju stora hål i plånboken också!)

Nu ska jag snart iväg och kompensera för all passivrökning jag ofrivilligt stått ut med denna vecka genom löpträning i det underbara regnet!

Inga kommentarer: