tisdag, mars 30, 2010

Gnarp och Kursstart

Nu är helgen slut som faktiskt var i hela tre dagar då det var först idag som kursen började. Helgen har varit fin, lördagen spenderades ute i sommarstugan som nu bara vara stuga efter sommaren lyste med sin frånvaro. Från den deprimerande går himlen föll snöblandatregn och snön låg i drivor runt stugan. Men inte på taket då jag och Gustav skottat bort den! Men snön var inte det enda som låg på vår tomt, det visade sig att vår nya granne fällt stora tallar ner över vår infart. Tur att det var så mycket snö att vi ändå inte kunde parkera där...
Vi skulle ha suttit ute och ätit wook, men vädret tillät oss inte så stackars pappa stod ute och wookade medan vi andra åt förrätt inomhus (jag var faktiskt så snäll att jag gick ut med hans förrätt så han också fick..). Vi var också ner och inspekterade havet igen, inte riktigt lika imponerande som sist, men ändå läckert.
Jag tror mamma var nöjd med sin födelsedag, hon verkade väldigt glad för sina gigantiska vinglas och presentkort på rabattgrävning hon fick av mig och Gustav..  Innan vi lämnade stugan i väntan på bättre tider så passade vi på att "hämnas" på vår granne. Jag hoppas han har lite humor och glimten i ögat, grannosämja verkar osunt. För er som tvivlar räcker det nog med att se ett Grannfejden, de är ju helt galna. Eller vinklas i alla fall som helt galna. Men i vårt fall kommer det nog att heta Tallfejden.. Motaktionen gick alla fall ut på att det byggdes en snömur framfram hans ingång och bakom muren en väktare. Så nu är det bara att hoppas att han kommer till stugan innan snön försvunnit... (Ja, bilderna är urdåliga.. Mobilbilder for the win!)

Jag och Gustav fick också med oss lillebror tillbaka till Sundsvall. Så kul att få rå om honom en hel kväll. Givetvis så släckte vi ner en timme på lördagen, Earth hour. Vi tände värmeljus och satt i vardagsrummet och åt herman, massa herman. Så mycket herman att vi inte orkade de andra, goda fikat. Jag tror jag lät min tur med herman gå en gång för mycket. Men så blir det när folk som paxat herman drar sig ur. Man kan ju inte bara hälla ut smeten som man stoppat råvaror i. Det vore ju som att hälla ut pengar...
Men efter den mörka timmen så fortsatte vårt diablo spelande, det gick till och med bra och vi tog oss igenom två akter. Nu ska jag bara försöka få brorsan att spela någon mer kväll, synd bara att det inte är riktigt lika roligt att spela på distans. Vi kom i säng rätt sent, men jag var ändå först upp på söndagen. Helt otroligt att jag var uppe före Gustav. Det hör inte till vanligheterna. På söndagen var vi ute i Birsta en sväng, det verkar vara ett måste då man får besök. Men det är ändå trevligt där ute. Jag blev av med ytterligare ett presentkort då, på blommor den här gången. Jag gissar på att det var tänkt att jag skulle ha snittblommor, men jag tycker det är så tråkigt när de dör. Istället blev det en påskkaktus med både rosa och röda blommor (eller om det är flera plantor i samma kruka) i en svart fyrkantig kruka och en "miniväxt" som ser ut som en palm. Jag köpte också smultronfrön, så nu behöver jag en blomlåda att odla dem i. Jag vill också plantera om mina melonplantor som växer så det knakar i vardagsrummet.
Under eftermiddagen kom resten av familjen och hämtade bror samt passade på att äta upp ytterligare lite herman. Fast det finns mängder av herman kvar om någon vill komma och fika..

Igår var jag ute i Johannedal hos Ewwe och Nelly. Vi provade så att barnvagnen går in i backluckan på vår bil (de ska åka till Sollefteå med oss på torsdag), promenerade långt, busa med Nelly, bråkade med Nelly och åt god mat. Jag hade en jätte trevlig dag, skönt med sällskap!
Idag så började den nya kursen och vi ska undervisas av en doktorand. Det känns inte så jätte roligt, jag har lite dåliga erfarenheter av doktorander och denne har inte övertygat mig om motsatsen. Han sa ett antal att vi (klassen) inte var mycket för teorier, att han blivit varnad för oss och att vi behöver raster. Känns som ett bra sätt att inleda... Dessutom lät det som om han skulle dö av uttråkning av sina egna ord. En positiv nyhet är i alla fall att jag har en kursböckerna sen Göteborg och att jag fått tag i en tjej som ska sälja de andra åt mig. Länge leve begagnade böcker.
Dels så är de billigare men sen tycker jag om känslan i dem. Det är lättare att öppna en bok som låter sig öppnas än en som är jätte stel. Jag tycker att det är lättare att lära sig ur begagnade böcker. Ja, jag är knäpp och nu ska jag fortsätta virka i väntan på att Gustav kommer hem så vi kan äta middag. Vilket sker klockan nio ikväll.

2 kommentarer:

Kusin Sara sa...

Jag håller med dig om begagnade böcker! De är superhärliga! Jag har alltid svårt för nya böcker, de är som du säger stela och lite otympliga för att inte tala om snuskigt dyra... Sen har jag en större "respekt" för nya böcker, jag har svårare att ta till markeringspennan och kladda i dem, det känns så tråkigt... och då är det svårare att ta till sig innehållet...

Linnea sa...

Läraren är allt bra härlig. Underbar inledning på kursen alltså, hahahaha...