tisdag, mars 02, 2010

Ge mig kylan tillbaka (eller en fungerande frys)

Var är de 18 minusgraderna när man verkligen behöver dem?
Idag är en riktig krångeldag för lägenheten. Vaknade med planen att röja upp det vi inte hann i helgen, diska och allmänt fixa till. Men det första hindret var varmvattnet! Det kom inget varmvatten ur kran, inget riktigt kallt vatten heller. Bara något blaskigt mittemellan. Varken drickbart eller disk- och skurbart.. Jag ringde Gustav för att höra om det funnits varmvatten då han klev upp. Han hade ingen aning. Ringde kvartersvärden och fick till svar att avvakta och se då de inte visst något. Jaha, inte mycket att göra åt saken då. Det är inte direkt så att det kändes värt att koka upp vatten för att diska. Varmvatten ingår i hyran, elen för kokning måste vi betala själva. Disken fick stå.
Istället gick jag ner till tvättstugan för att boka en tid, där hade jag däremot lite tur. Tio minuter senare var jag i full fart med att stoppa smutstvätten i maskinerna. Inga problem där inte.
När jag sen kommer tillbaka till lägenheten börjar jag lägga saker på sina rätta platser. Frysklamparna ska in i frysen. Jag drar ut den otroligt praktiska ishyllan, men bara för att konstatera att min is sakta men säkert håller på att omvandlas till vatten! Jag var dessutom helt säkert på att frysen inte stått på glänt. Jag stoppar in vår termometer och går till tvättstugan medan denne tar fram en siffra till mig.
När jag kommer upp igen ringer jag Gustav, ja han är lösningen på alla mina problem. Vi dödförklarar termostaten (eller vad kylargrejen nu heter). Jag får återigen ringa till hyresvärden och gör en felanmälan. Den trevliga kvinnan lovade att skicka hit kvartersvärden. Så nu väntar jag, och väntar.
Jag får i samma veva veta att det är problem med fjärrvärmen. Jag antar att det inte kommer att vara första eller sista gången det är det. Den nya E4bron kommer ju gå alldeles utanför vårt fönster så...

Inga allvarliga problem i hemmet undgår heller min mor då jag brukar vara bra på att kontakta henne då. Den här gången var inget undantag. Hon rådde mig att packa all mat tätt och låta den flytta ut på balkongen, det är väl några fler minusgrader där än inne. Jag vet inte, min termometer sitter i frysen, men det känns i alla fall kallare där.
Suck, nu är det snart dags för en till runda till tvättstugan. Tur att något flyter på i alla fall. Det där uttalandet kommer säkerligen att straffa sig...

Ja, plugga skulle jag också gjort idag. Men av någon anledning får jag ingen ro till det, jag tror att det står ett distraktionsobjekt i mitt kök. Har bara tagit mig igenom 3 sidor i boken idag.

1 kommentar:

Ylva sa...

Det där lät illa.. Hoppas det löser sig snart! :)