fredag, maj 14, 2010

Wow, ett inlägg

Tjoppla. Nu har livet återigen kommit emellan mig och bloggen, men det händer i bland. Främst när Gustav är på besök, när det inte händer varje dag så vill man passa på. Sen finns det något som kallas skola också, något som kallas 16 kapitel på engelska och 10 kapitel på svenska. Än värre blir det om du kommer fram till att du inte har den rätta engelskaboken, utan två äldre upplagor och dessutom läst fel kapitel i den svenska boken. Att det är överdagententa på måndag gör inte saker bättre. Jag har nästan börjat hata överdagententor nu, jämnt alltid. Vad hände med de vanliga hemtentorna där du har fyra dagar på dig? Där du känner att du kan tänka och föra ett klokt resonemang, då du hinner läsa igenom,  byta ut enstaka ord i meningarna bara för att få ett bättre flyt i texten. Eller de klassiska salstentorna som du pluggar som en galning inför för att sedan skriva så pennan brinner på de fyra timmar du har på dig. Nejdå, nu ska det vara en kombination, du har ungefär lika lång tid på dig som på en salstenta, men du ska referera korrekt. Att det dessutom ska referas exakt till vilken sida du läst det på underlättar inte heller. Det känns som om det inte är någon större mening att lära sig ämnet ingående utan snarare var det står någonstans. Vad spelar det för roll om jag kan något om jag inte kan reffera till det? För man får ju inte påstå något själv, utan det viktiga är vad de gamla gubbarna säger och eventuellt vad du tycker om det och att du kan göra om deras exempel till ett eget.
Är det konstigt att jag är kritisk?

I övrigt så har jag står lust att  skruva fram tiden till hösten, men jag låter bli det för jag vet hur många som längtar efter sommaren. Eller ja, hela sommaren vill jag inte spola förbi, Italienveckan tar jag gärna och stannar till på, men efter den. Gustav har äntligen fått jobb här i Sundsvall, på något som heter it-hantverkarna. Ett konsultjobb där han ska jobba med it-lösningar. Jag tycker att det känns som något som kommer passa jätte bra, det är praktiskt, tänkande, varierande och socialt. Jag hoppas verkligen att han kommer att trivas där!
Dessutom så är det nollningen till hösten, som jag involverat mig en hel del i och dessutom längtar till. Det kommer att bli jätte roligt. Jag tycker om att planera lekar och annat skoj, undra om det beror på att jag är så pass barnslig själv?
Men nu har jag inte tid med det här längre, känns som om jag inte har tid så det räcker till överhuvudtaget. Saken blir inte bättre av att jag ska spendera 14 timmar på macken i helgen heller. Hurra, på måndag är det tenta.

Inga kommentarer: